Så stor miljöbov är flyget

Flyget, som är er av våra största klimatbovar, slipper undan både moms på utrikesavgångar, energiskatt och koldioxidskatt. Nu är det är dags för flyget att börja betala för sig.

DEN VANLIGASTE FLYGRESAN I SVERIGE GÅR LIKA SNABBT MED TÅG (plus att du slipper byten) Den stora skillnaden?

Att flyget släpper ut 74 000 gånger mer koldioxid än tåget. Håll den hisnande siffran i huvudet, tillsammans med NASA:s rapporter om att planeten blir varmare för varje år, samtidigt som du läser detta:

• Flyget slipper betala skatt på utsläppen.
• Flyget slipper betala skatt på bränslet.
• Flyget betalar endast 6 % moms på inrikesresor (och 0 % på utrikesresor).
• Regering efter regering har låtit järnvägen förfalla. Idag menar Trafikverket att det behövs 192 miljarder kronor för att tågen ska rulla som de ska. Nuvarande regering skjuter visserligen till 125 miljarder fram till 2029. Men faktum kvarstår: en hel del pengar saknas. Det är inte okej!7 av 10 svenskar vill ha flygskatt och att intäkterna ska gå till tågsatsningar. ÄR DU EN AV DEM? DELA!getilltåget #klimatmaxa #tågboom

PS Nyfiken på uträkningarna? Tiden är beräknad från stadskärna till stadskärna. Utsläppen är beräknade enligt SJ:s miljökalkyl, med tåg som drivs på el märkt med Bra Miljöval.

7 AV 10 SVENSKAR VILL HA EN FLYGSKATT OCH GE PENGARNA TILL TÅGET. ÄR DU EN AV DEM? DELA!

Flyget är en skattesmitare. Ett exempel:

• Bilisten tankar bilen – och betalar 6,31 kr i klimatskatter per liter.
• Flygbolaget tankar flyget – och betalar 0 kr i klimatskatter per liter.Är det rimligt, när vi står mitt i en klimatkris? Arktis är för tusan 20 grader över det normala. Flygresorna i Sverige har ökat med 180 procent sedan nittiotalet. Och utsläppen från flyget ökar mer än i andra sektorer. Det är dags för action!Därför är vi glada att regeringen ÄNTLIGEN föreslår en flygskatt, men den motarbetas redan för fullt. Visa våra politiker att du backar upp förslaget om flygskatt – och att du dessutom vill att intäkterna går till det klimatsmarta tåget!
PS. Nyfiken på Sifo-undersökningen som visar att 7 av 10 svenskar vill ta från flyget och ge till tåget? Kolla här: http://bit.ly/2fNgRHg

DET ÄR 20 GRADER VARMARE ÄN NORMALT I ARKTIS

Och samtidigt flyger allt fler svenskar långt bort under julen. Inte så konstigt, vem älskar inte att slappa på en paradisö? När det dessutom kan kosta lika mycket som att semestra på hemmaplan?

För så här är det: flygbolagen har en slags gräddfil, där de SLIPPER betala moms på utlandsresor. De SLIPPER betala skatt på bränslet. Och de SLIPPER betala skatt på utsläppen.

Och vad gäller de kraftiga utsläppen, så är det inte bara längden på resan som gör att just Thailandsresan är så skitig. Det har också att göra med höjden. För ju längre bort du ska resa, desto högre stiger flyget. Och på hög höjd påverkar flyget klimatet dubbelt så mycket, eftersom det bildas kväveoxid och vattenånga. Därför är inte biobränsle en lösning på just det problemet.

Så nej, flyget kan inte längre behandlas med silkesvantar. Vår planet är mitt i en pågående klimatkris. Det är NU vi måste agera, på alla sätt vi kan.

Därför välkomnar vi regeringens förslag på flygskatt. Vi vill dessutom att intäkterna går till satsningar på tåget, som idag inte får tillräckligt med pengar för att det ska fungera ordentligt.

HÅLLER DU MED OSS? DELA! Så visar du makthavare att vi är många som vill #klimatmaxa politiken och #getilltåget

PS. Sifforna i bilden visar utsläpp i kilo och avser fyra personer med Stockholm som avreseort, tur och retur. Tågets utsläpp är beräknat utifrån genomsnittlig elproduktion för Norden. Källa: KTH, Kungliga Tekniska Högskolan.

Ställ krav på din politiker

Hjälp oss pusha på politikerna för en tuffare klimatpolitik. Ju fler vi är som kräver förändring desto större skillnad kan vi uppnå.