SM i fågelholk 2019

Nu bjuder vi in alla grundskole- och gymnasieklasser till SM i fågelholk 2019. Bidragen ska vara inskickade senast 15 februari. Finalen äger rum på Nordiska Trädgårdar den 21-24 mars 2019.

Några av finalisterna från SM i fågelholk 2018

Det är ont om gamla och murkna hålträd som är lämpliga för fåglar att bygga bo i. Det beror bland annat på att skogsbruket tar bort lövträd och inte låter träd bli gamla. Förutom att fåglar har brist på bohål så har också många barn och ungdomar brist på natur­upplevelser. Den som sätter upp en holk och får chansen att se fåglar bygga bo och mata ungar på nära håll, glömmer det inte. Vår målsättning med tävlingen är att den ska ge fler bohål åt fåglarna och fina naturupp­levelser för deltagarna.

SM i fågelholk avgörs på trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar

Nordiska Trädgårdar äger rum 21-24 mars 2019 på Stockholmsmässan. Då röstar mässbesökarna på sin favorit bland finalisterna i SM i fågelholk och avgör vilka fågelholkar som vinner de ärofulla priserna: brons-, silver- och guld-holken! Det är även möjligt att rösta på webben.

Tävlingsbidrag ska skickas in digitalt senast 15 februari

Varje deltagande klass tävlar med en eller flera fågel­holkar. Fyll i blanketten och bifoga tydliga fotografier på de färdiga holk­arna senast 15 februari.

> Tävla här  (Föranmälan behövs inte)

Regler för tävlingsholkar

• Fågelholken ska byggas så att fåglar kan bo i den och ska tåla väder och vind.
  • Holken ska byggas i trä och ha ett ingångshål som är minst 28 mm i diameter.
  • Det ska vara tillräckligt med utrymme inuti holken för fågelungarna, minst 9 x 9 cm botten och minst 18 cm invändig höjd.
  • Det är fritt att måla och dekorera holken och vi uppmanar till att i första hand använda naturmaterial. Juryn kommer att uppmuntra humor, fantasi och unik design.
  • Alla delar av holken ska vara ordentligt monterade så att den håller för transport med postbud. Holken bör inte heller vara alltför stor eller tung

Juryn väljer ut tio holkar som går till final och dessa holkar skickas därefter in från skolorna.

Specialpris för bra insatser för fåglarna

Vi vill också uppmuntra till att bygga många holkar som kan sättas upp och göra nytta för fåglarna. De behöver inte ha fantasifull utformning och får gärna vara anpassade för olika fågelarter. Ett särskilt pris kommer att delas ut till en klass som har gjort stor nytta för fåglarna.

Välkomna att delta i SM i fågelholk!