Trulletors Trollhytta från Oskarshamn vann SM i fågelholk 2019

Naturskyddsföreningen kan stolt presentera vinnaren i 2019 års SM i fågelholk:
Trulletors Trollhytta tillverkad av klass te16b från Oscarsgymnasiet i Oskarshamn tilldelas utmärkelsen Guldholken. Vinnarholken fick 38 procent av rösterna.

Naturskyddsföreningen gratulerar vinnarna:
1:a plats, Guldholken 2019, tilldelas klass te16b, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn, för bidraget Trullettors Trollhytta. Det vinnande bidraget fick 5 920 röster (38 procent)
2:a plats, Silverholken 2019, gick till klass 6, Västerhaninge Montesorieskola, Handen, som med bidraget Hotell Skogsstugan fick 2 609 röster (19 procent).
3:e plats, Bronsholken 2019, delas ut till klass 5a i Kvinnebyskolan, Linköping, som samlade 1 893 röster (12 procent) med bidraget Granstammen.

Ett specialpris för särskilda insatser för fåglarna går till:
Klass 1a i Särö Skola, Kungsbacka

Juryns motivering för specialpriset:
Genom att jobba lekfullt och metodiskt under en lång tid har Särö skola lyckats väcka ett genuint intresse för fåglarnas liv med hjälp av nyfikenhet och fascination.

Övriga sju finalholkar placerade sig på en delad, och ärofull, fjärdeplats.

Här är alla årets finalister:

1. Skatebird, Nättrabyskolan, Karlskrona, Klass 7
2. Väderholken, Kvinnebyskolan, Linköping, Klass 5a
3. Skogsholken, Kvinnebyskolan, Linköping, Klass 5b
4. Fladdermus, Unbynsskola, Boden, Klass 6
5. Tuppkam, Nättrabyskolan, Karlskrona, Klass 7
6. Ruggugglan, Västra Skolan, Falun, Klass 8a
7. Granstammen, Kvinnebyskolan, Linköping, Klass 5a
8. Bamse Delux, Kvinnebyskolan, Linköping, Klass 5a
9. Hotell Skogsstugan, Västerhaninge Montessoriskola, Haninge, Klass 6
10. Trulletors Trollhytta, Oscarsgymnasiet, Oskarshamn, Klass te16b

– Det är fantastiskt att se hur stort engagemang som SM i fågelholk väcker. I år har tävlingen slagit rekord med de 544 deltagande holkarna! 15 587 personer deltog i omröstningen för att få fram vinnarna bland de tio finalisterna. Vi hoppas att alla ungdomarna som deltagit har haft riktigt roligt och att de fortsätter att titta på fåglar och engagera sig för natur och miljö, säger Martin Emtenäs från Naturskyddsföreningens styrelse som deltagit i årets jury.

Den klass som tillverkat guldholken vinner resa, uppehälle och en heldag med guidning på Skansen. Alla de tio finalholkarna kommer att visas på Lill-Skansen i Stockholm under 2018.

>Fria pressbilder på finalholkarna

Det är ofta ont om gamla och murkna träd med bra bohål för fåglarna, både i städer, runt bebyggelse – och i skogen. Det betyder att det faktiskt råder bostadsbrist för de fåglar som bygger bo i hål.

Skogsbruket låter inte så många träd bli riktigt gamla så att det bildas hål där grenar knäckts eller svampar växer in i trädet och där hackspettar gör bohål. Holkar behövs för fåglar - och för att människor ska bli glada när vi kan följa livet när det flyttar in fåglar  i holken!

>Läs mer om fåglar och bon i faktamaterialet ”Hål och holkar åt fåglarna”

Naturskyddsföreningen skickar ett stort och varmt tack till alla lärare och skolklasser runtom i hela Sverige för fantastiskt roliga, fantasifulla och välbyggda fågelholkar!
SM i fågelholk är öppen för alla klasser och skolor. Tävlingen arrangeras i år i samarbete med Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan, Skansen samt Hasselbacken. Tävlingen är till för att stärka skolbarns relation till fåglar och natur. Att snickra och sätta upp holkar är ett roligt sätt att kombinera kreativitet och praktisk naturvård. Holkar hjälper fåglar – och människor!

2019 års jury bestod av:
Martin Emtenäs, Naturskyddsföreningens styrelse, Isak Isaksson, sakkunnig naturvård, Naturskyddsföreningen, Göran Ekberg, Stockholmsmässan, Dena Gevarez, verksamhetschef, Schysst, samt Fältbiologernas ordförande Lovisa Roos .

KONTAKT:
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07