Så får du en miljövänligare garderob

Gå loss i klädhyllorna utan att slita på planeten! Vi har tipsen för ett mer hållbart mode. Till exempel kan du byta, hyra, sy om eller låna kläder istället för att köpa nya.

Med lite kreativitet och omsorg i dina klädval bidrar du enkelt till ett mer hållbart mode och en bättre värld, istället för att nöta på den. Här är våra tips till mer hållbart mode och en miljösmartare garderob.

Klimatsmart med second hand

Att köpa plagg som någon annan tröttnat på är så miljösmart att begagnade kläder kan märkas med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval. När man återanvänder plagg sparar man massor med växthusgasutsläpp, energi, kemikalier och vatten, och färre mikroplastfibrer spolas ut i våra hav, eftersom begagnade kläder av syntet släpper betydligt färre plastfibrer vid tvätt än nya. Byt eller skänk vidare kläder som du inte använder.

Hyr dina festkläder

Det är också miljösmart att hyra kläderna till festen eller bröllopet. På några platser i landet finns det klädbibliotek där man kan hyra kläder. Något som vore kul att se i fler delar av landet!

Byt till dig något nytt

Varför inte ordna en klädbytardag eller ett klädparty? Alla tar med sig fina och fräscha plagg som hänger oanvända därhemma. För någon annan kan det vara det perfekta tillskottet i garderoben.

Unika plagg med re-design

Re-design är när man designar om gamla kläder och tyger till nya. Med enkla medel går det att kombinera plagg till unika produkter. Variationerna blir oändliga.

Fler material behövs

Som konsumenter kan vi välja att köpa kläder som innehåller ekologisk bomull, men det kommer inte att räcka. Vi måste välja plagg som består av andra material också, till exempel skogsbaserade fibrer som lyocell, eller naturfibrer som lin, hampa och ull.

Miljömärkt är bäst

Ekologisk bomull är bra, men miljömärkt är bäst. Då har nämligen miljökrav ställts hela vägen från råvaran till färdigt plagg. Håll utkik efter kläder märkta med Bra Miljöval, GOTS, Svanen och EU Ecolabel.
Läs om vår miljömärkning Bra Miljöval Textil

Slow Fashion – färre men bättre plagg

Är för fashionistas vad slow food är för gourmeter – en inställning till kläder som prioriterar färre, finare plagg, av högre kvalitet, med mindre miljöpåverkan och gärna med en intressant och unik design. Det handlar om att mode måste bli långsiktigt. Först då kan vi skapa en klädindustri som är hållbar på riktigt.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!