Naturskyddsföreningens hållbara julkalender: Lucka 02 den 2 december 2019

Vår allra första lucka med tips ur "Ett hållbart liv" och medföljande tävling tipsar om fyra saker ur boken som du kan göra på ditt jobb. Så skicka denna sida till chefen och var med och tävla med ditt bästa tips med chans att vinna vår bok "Ett hållbart liv". Vi har också fått förstärkning med tre böcker från Bonnier Fakta som också var med och tog fram "Ett hållbart liv" tillsammans med oss. << Tillbaka till Hållbara julkalendern

235: Gör dubbelsidigt till standard

Ändra i skrivarinställningarna så att dubbelsidigt är standard och att man måste göra ett aktivt val om man inte vill använda dubbelsidigt. Ytterligare ett sätt att minska impulsen att skriva ut i onödan är att koppla en inloggning till skrivaren.

241: Telefonkonferera

Tänk efter om en del av dina viktiga fysiska möten istället kan bli till telefonkonferenser eller videokonferenser. Be din arbetsplats att investera i bra telefonkonferensutrustning med skärm och bra ljud. Det är en investering som lönar sig på sikt tack vare insparade resekostnader.

231: Skaffa grön pension

Kolla på Pensionsmyndighetens hemsida om dina premiepensionspengar är placerade i miljöfonder och etiska fonder. Byt annars till ett likvärdigt alternativ med bättre miljöprofil. Du kan enkelt hitta dessa fonder genom att använda filtreringsfunktionen på Pensionsmyndighetens söksida.

229: Föreslå en miljögrupp

Kanske kan du bilda en miljögrupp på arbetsplatsen som ser till att ni gör de bästa miljövalen i vardagsrutinerna. Det kan till exempel vara att köpa in ekologiska kaffe- och tesorter. Andra bra saker att se över:

• Köp in en vattenkokare och spara energi.
  • Se till att fruktkorgen innehåller ekologisk frukt.
  • Se till att ni har sopsortering för en bra och fungerande återvinning och en matkompost.
  • Se över rutinerna vid inköp av teknikprylar och att det ingår i policyn att välja miljömärkta.
  • Välj miljömärkta städ- och rengöringsprodukter.
  • Uppmuntra till att ej ha produkter i stand by-läge.
  • Berätta varför det är viktigt att göra bra val för miljön också i det lilla. Sätt upp information på toaletten och i köket på platser där det syns bra.