Bryt bilberoendet

Parkeringar, avgaser och buller. Eller mysiga torg, gröna parker och plats för gång och cykel. Vad väljer du?

Sedan 50-talet har vi låtit bilen ta större och större plats i våra städer. Påfarter, avfarter, genomfarter och förbifarter. Resultatet är ökade utsläpp, sämre hälsa och en tråkigare stad.

Nu får det vara nog!

Nu kräver vi att Sveriges kommuner sätter människan före bilen:

• Bättre tillgång till buss, spårvagn, pendeltåg och tunnelbana.
  • Fler och bättre gång- och cykelvägar.
  • Fler levande torg och gågator istället för bilförvaring.
  • Säkrare skolväg för barnen.

För dig som vill göra mer:

Valkampanj2022

Hur jobbar din kommun för att bryta bilberoendet? Här hittar du ett färdigt brev som du kan använda som det är eller ändra precis som du vill!

Owen Laws, medlem och aktiv i Naturskyddsföreningen Umeå på sin cykel

Låt dig inspireras av våra medlemmars berättelser om hur de pushat sin kommun att göra mer för att bryta bilberoendet i staden.

Har du en bra idé? Tipsa din kommun om hur de kan hjälpa fler medborgare att bryta sitt bilberoende.

bilar, transport, kö, staden, hus, träd, park, väg, solig

Vad är problemet med dagens biltrafik och vems ansvar är det att erbjuda alternativ till bilen? Här svarar vi på vanliga frågor om bilberoende och förklarar varför det måste brytas.

kampanj

Du som är medlem kan beställa den fina Bryt bilberoendet-affischen och en liten informationsbroschyr att dela ut. Och så kan du ladda ner en kampanjhandledning!