Nej till ökade utsläpp!

Läget för klimatet är akut. Om vi ska kunna vända utvecklingen måste utsläppen minska snabbt och radikalt. I och med Parisavtalet har politikerna redan lovat att uppvärmningen ska begränsas till väl under 2 grader, med siktet inställt på 1,5 grader. Trots det går utvecklingen åt fel håll – utsläppen minskar inte och vi är fortfarande fast i fossilberoendet. Vi är många som vill se stora politiska förändringar. Var med och påverka du också: kräv att regeringen säger nej till den planerade utbyggnaden av Preemraff i Lysekil.

Vi är över 200 000 medlemmar som står upp för en tuffare klimatpolitik.

Vi sammanfattar var som egentligen hänt i den uppmärksammade frågan om Preemraff i Lysekil.

Här svarar vi på frågor om varför vi valt att överklaga och reder ut vad rättsprocessen egentligen handlar om.

Flyget är inte bara en klimatbov, det är en skattesmitare också. Flyget är befriat från både energi- och koldioxidskatt.

Förödelsen som klimatförändringarna för med sig blir allt tydligare. Vår framtid hänger på att politikerna börjar lyssna – och att de håller vad de faktiskt lovat.

Naturskyddsföreningens rapport visar hur framtidens energisystem kan bli hållbart och hundra procent förnybart på en och samma gång.

Hur ser verkligheten ut i en framtid där energin är helt förnybar? Vad innebär det i praktiken? Och klarar vi oss verkligen utan fossil energi? Vi svarar på vanliga frågor om framtidens energisystem.

Om 20 år kan vi ha en elproduktion som är fossilfri, förnybar och hållbar. Men vad betyder det. Vi reser till år 2040 och ger en rapport. .

Om vi ska klara att ställa om till ett fossilfritt samhälle måste våra transporter förändras i grunden. Vad innebär det för framtidens bilåkning, flygande och cyklande? Vi siar om hur transporterna ser ut år 2040.

Det är möjligt att uppnå ett hållbart energisystem i Sverige redan till år 2040. Men det kräver politiska beslut. Här listar vi några av de förändringar vi vill se.

2015 slöts ett historiskt avtal. Världens länder kom överens om att begränsa uppvärmningen. Men vad betyder egentligen Parisavtalet?

Vi behöver alla göra vad vi kan för att driva på omställningen till ett klimatvänligt samhälle. Alla kan inte göra allt. Men alla kan göra något.

Att minska utsläppen snabbt är helt avgörande för om vi ska undvika de mest katastrofala klimateffekterna. Men hur ska det gå till? Vi listar några av våra klimatkrav till Sveriges politiker.

Myten att Sverige är ett föregångsland som kan luta sig tillbaka i klimatpolitiken stämmer inte. Vi hjälper dig punktera den typen av argument. Här har vi samlat de tre viktigaste skälen till varför en ambitiös klimatpolitik i Sverige är viktig.

Det är förödande skillnader mellan 1,5 och 2 graders uppvärmning. Det visar FN klimatpanel IPCC:s nya klimatrapport. Rapporten gör det tydligt att utsläppen måste minska radikalt – nu.

Kärnkraften har gjort comeback i miljö- och klimatdebatten. Men allt som sägs om kärnkraften är inte sant – här punkterar vi några av de mest förekommande kärnkraftsmyterna.

Klimatdiskussioner dyker upp, på fester, middagar och i kaffepauser. Nya forskningsrapporter debatteras i media. Men vad är sant och inte? Vi reder ut.

Det är inte konstigt att känna oro för vad klimatförändringarna innebär. Vi har sammanställt en tipslista på hur du bäst motverkar klimatångest.

Hur ser verkligheten ut i en uppvärmd värld? Vi har sammanställt vad forskningen säger om 1,5 och 2 grader förhöjd temperatur.

Varje år subventioneras klimatskadlig verksamhet med minst 30 miljarder kronor i Sverige. I vår nya rapport granskas de här pengarna.

Lokala beslutsfattare kan ofta göra en hel del för att påverka en kommuns klimatpåverkan. Vi har tagit fram tio tips på frågor där du kan påverka just din kommun.

Här hittar du som är pedagog lektionsupplägg, faktablad och verktyg till undervisningen om energi, klimat och hållbar utveckling.