Politiker – håll era löften!

Läget för klimatet är akut. Om vi ska kunna vända utvecklingen måste utsläppen minska snabbt och radikalt. I och med Parisavtalet har politikerna redan lovat att uppvärmningen ska begränsas till väl under 2 grader, med siktet inställt på 1,5 grader. Trots det går utvecklingen åt fel håll – utsläppen minskar inte och vi är fortfarande fast i fossilberoendet. Vi är många som vill se stora politiska förändringar. Var med och påverka du också: kräv att Sveriges ansvariga politiker gör allt de kan för att Sverige ska leva upp till Parisavtalet!

Så ser framtidens energisystem ut

Vår nya rapport visar hur framtidens energisystem kan bli hållbart och hundra procent förnybart på en och samma gång.

välj att ge bort en julklapp till klimatet i år! Din gåva behövs mer än nånsin. Ett fint julgåvokort ingår!

Just nu går utvecklingen åt fel håll. Utsläppen minskar inte och de fossila satsningarna fortsätter. Det här går stick i stäv med vad Sverige lovat i och med Parisavtelet. Var med och hjälp oss påverka!

Förödelsen som klimatförändringarna för med sig börjar bli allt tydligare världen över. Vår framtid hänger på att politikerna börjar lyssna – och att de håller vad de faktiskt redan lovat.

Hur ser verkligheten ut i en framtid där energin är helt förnybar? Vad innebär det i praktiken? Och klarar vi oss verkligen utan fossil energi? Vi svarar på vanliga frågor om framtidens energisystem.

2015 slöts ett historiskt avtal. Världens länder kom överens om att begränsa uppvärmningen. Men vad betyder egentligen Parisavtalet?

Vi behöver alla göra vad vi kan för att driva på omställningen till ett klimatvänligt samhälle. Alla kan inte göra allt. Men alla kan göra något.

Att minska utsläppen snabbt är helt avgörande för om vi ska undvika de mest katastrofala klimateffekterna. Men hur ska det gå till? Vi listar några av våra klimatkrav till Sveriges politiker.

Myten att Sverige är ett föregångsland som kan luta sig tillbaka i klimatpolitiken stämmer inte. Vi hjälper dig punktera den typen av argument. Här har vi samlat de tre viktigaste skälen till varför en ambitiös klimatpolitik i Sverige är viktig.

Det är förödande skillnader mellan 1,5 och 2 graders uppvärmning. Det visar FN klimatpanel IPCC:s nya klimatrapport. Rapporten gör det tydligt att utsläppen måste minska radikalt – nu.

Kärnkraften har gjort comeback i miljö- och klimatdebatten. Men allt som sägs om kärnkraften är inte sant – här punkterar vi några av de mest förekommande kärnkraftsmyterna.

Klimatdiskussioner dyker upp, på fester, middagar och i kaffepauser. Nya forskningsrapporter debatteras i media. Men vad är sant och inte? Vi reder ut.

Det är inte konstigt att känna oro för vad klimatförändringarna innebär. Vi har sammanställt en tipslista på hur du bäst motverkar klimatångest.

Hur ser verkligheten ut i en uppvärmd värld? Vi har sammanställt vad forskningen säger om 1,5 och 2 grader förhöjd temperatur.

Varje år subventioneras klimatskadlig verksamhet med minst 30 miljarder kronor i Sverige. I vår nya rapport granskas de här pengarna.

Lokala beslutsfattare kan ofta göra en hel del för att påverka en kommuns klimatpåverkan. Vi har tagit fram tio tips på frågor där du kan påverka just din kommun.

Flyget är inte bara en klimatbov, det är en skattesmitare också. Flyget är befriat från både energi- och koldioxidskatt.