Bromsa klimatförändringarna

Klimatförändringarna är inte en fråga som bara spelar roll för våra barn och barnbarn. Tvärtom – den globala uppvärmningen pågår för fullt redan nu. Om vi ska kunna vända utvecklingen och begränsa uppvärmningen till max 1,5 grader krävs en ökad medvetenhet och en tuffare politik så snabbt som möjligt.

Hög tid för en tuffare klimatpolitik

Vi är många som kräver att klimatkrisen tas på allvar. Vi har listat några av våra viktigaste politiska krav.

Vi är över 230 000 medlemmar som trycker på för en tuffare klimatpolitik. Med din hjälp blir vi ännu starkare.

Vi behöver alla göra vad vi kan för att driva på omställningen till ett klimatvänligt samhälle. Alla kan inte göra allt. Men alla kan göra något.

Lokala beslutsfattare kan ofta göra en hel del för att påverka en kommuns klimatpåverkan. Vi har tagit fram tio tips på frågor där du kan påverka just din kommun.

Att minska utsläppen snabbt är helt avgörande för om vi ska undvika de mest katastrofala klimateffekterna. Men hur ska det gå till? Vi listar några av våra klimatkrav till Sveriges politiker.

Myten att Sverige är ett föregångsland som kan luta sig tillbaka i klimatpolitiken stämmer inte. Vi hjälper dig punktera den typen av argument. Här har vi samlat de tre viktigaste skälen till varför en ambitiös klimatpolitik i Sverige är viktig.

Det är förödande skillnader mellan 1,5 och 2 graders uppvärmning. Det visar FN klimatpanel IPCC:s nya klimatrapport. Rapporten gör det tydligt att utsläppen måste minska radikalt – nu.

Kärnkraften har gjort comeback i miljö- och klimatdebatten. Men allt som sägs om kärnkraften är inte sant – här punkterar vi några av de mest förekommande kärnkraftsmyterna.

Klimatdiskussioner dyker upp, på fester, middagar och i kaffepauser. Nya forskningsrapporter debatteras i media. Men vad är sant och inte? Vi reder ut.

Det är inte konstigt att känna oro för vad klimatförändringarna innebär. Vi har sammanställt en tipslista på hur du bäst motverkar klimatångest.

Hur ser verkligheten ut i en uppvärmd värld? Vi har sammanställt vad forskningen säger om 1,5 och 2 grader förhöjd temperatur.