Frågor och svar om miljömärkt tvål

Miljömärkt tvål är både bättre för hälsan och för miljön. Här svarar vi på 12 frågor om tvål, som vilka märkningar vi rekommenderar och vad som gäller för ekologiska tvålar.

Person som tvättar händerna med miljömärkt tvål. Bra miljöval.
  1. Varför ska jag byta till miljömärkt tvål?

I en Bra Miljöval- eller Svanen-märkt tvål har alla ämnen kollats så att de är så snälla som möjligt för hälsan och miljön. Det är ett enkelt sätt att få en bra produkt utan att behöva vara kemist och tyda alla ämnen på innehållsdeklarationen.

2. Vilka märkningar rekommenderar ni och varför?

I första hand rekommenderar vi Bra Miljöval och Svanen eftersom de kollar alla ingredienser och deras påverkan på hälsa och miljö. Därefter rekommenderar vi EU Ecolabel, Cosmos Organic och Natrue. Dessa märkningar har bra krav, men inte lika tuffa som Bra Miljöval och Svanen.

3. Vad är det för skillnad på Svanen och Bra Miljöval?

Märkningarna har samma utgångspunkt och är lika varandra. Bra Miljöval ställer lite tuffare krav när det gäller miljöegenskaperna, men båda är bra val. Naturskyddsföreningen står bakom Bra Miljöval medan Nordiska ministerrådet står bakom Svanen. Svanen finns i hela Norden och Bra Miljöval främst i Sverige. Du kan läsa mer om märkningarna här.

4. Vad finns det för risker med att tvätta sig med icke-miljömärkt tvål?

Det är vanligt att tvål utan miljömärkning innehåller allergiframkallande ämnen och ämnen som är giftiga för vattenlevande organismer. De kan också innehålla hormonstörande ämnen. Naturskyddsföreningen tycker att sådana ämnen ska sluta användas, både i tvålar och i andra produkter. Vi anser att det är onödigt att du och miljön utsätts för sådana ämnen många gånger varje dag, speciellt när det finns andra alternativ.

5. Jag har en olivtvål hemma med bara naturliga ingredienser i. Ska jag byta ut den?

Det är svårt för oss att ge råd om produkter som inte är miljömärkta eftersom de inte är kollade. Självklart kan det finnas bra produkter som inte bär en märkning. Men vi förespråkar märkta produkter eftersom de är kontrollerade av en tredje, oberoende part.

6. Mindre tillverkare av ekologiska produkter kanske inte har råd att certifiera sig. Kan man verkligen dra alla produkter över en kam och säga att det bara är miljömärkt som är bra?

De flesta som köper tvål, duschkräm och annat gör det i stora butiker som säljer varor från stora tillverkare. För dessa är en miljömärkning inte dyr. För riktigt små tillverkare kan priset vara ett problem. Vi kan bara säga att miljömärkningen visar att produkten är kollad vad gäller hälsa och miljö. När det gäller omärkta produkter kan vi inte uttala oss, eftersom de inte är kontrollerade. Miljömärkt är bra, det är det vi kan uttala oss om med säkerhet och det är därför vi rekommenderar det.

7. Innebär miljömärkt att alla råvaror i tvålen är ekologiska?

Nej. I dagsläget innebär Bra Miljöval- och Svanen-märkning att ingredienserna är kollade utifrån hur de påverkar hälsa och miljö. Det är alltså ingrediensernas egenskaper, inte ursprung, som kontrolleras av miljömärkningarna. I framtiden hoppas vi också kunna ställa krav på hur innehållet odlas och utvinns.

8. Ni rekommenderar mest flytande tvål. Är det bättre för miljön än fast tvål?

Vi rekommenderar miljömärkt tvål. Fasta tvålar har fördelen att de inte innehåller något vatten, så de behöver inte konserveringsmedel. Vissa är rädda för bakterier på fast tvål. Rätt använd växer inga bakterier på fasta tvålar. Låt tvålen torka upp genom att ha den i en tvålkopp med hål i botten och där luft kan komma åt tvålen även underifrån.
    Bakterier kan inte växa om det inte finns vatten. Därför håller en hård tvål längre än en flytande tvål om den används på rätt sätt.

Flytande tvål är lättare att hantera och är därför ofta nödvändig på arbetsplatser där hygienkraven är hårdare, som inom sjukvården och restaurangbranschen. Eller i offentliga miljöer där många människor hanterar samma tvål. Miljömärkt flytande tvål uppfyller samma hårda krav som fast miljömärkt tvål, därför gör vi ingen skillnad på tvål och tvål i kampanjen.

Tvål i tvålkopp

9. Flytande tvål innebär ju en massa plastförpackningar. Borde ni inte rekommendera fast tvål då?

Miljömärkningens främsta syfte är att minimera miljö- och hälsofarliga ämnen i produkter. Men förpackningarna är också viktiga och därför ställer märkningarna krav på dem också. Miljömärkningarna ställer krav på vilken plast det är i förpackningen och att den är enkel att återvinna.

10. Var kan jag köpa miljömärkt tvål?

Många livsmedelsbutiker, apotek och varuhus har ett utbud av miljömärkta produkter. Be gärna en anställd att hjälpa dig att hitta de produkter du söker. För storkonsumenter som kommuner, hotell och restauranger finns det också miljömärkta produkter.
    Här hittar du listor över miljömärkta produkter:
    > Hygienprodukter märkta med Bra Miljöval
    > Hygienprodukter märkta med Svanen
    > www.surfejs.se/miljömärkt

11. Det finns nästan ingen miljömärkt tvål i min affär. Vad ska jag göra?

Alla vi som tycker att det är viktigt med miljömärkta produkter får fråga efter dem i butikerna! Kampanjen Fräsch på riktigt har som mål att det ska bli fler schyssta produkter i butikshyllorna och att fler kunder ska välja dem.

12. Varför miljömärker inte fler sina produkter? Vad gör ni för att fler ska göra det?

Hittills har företagen som tillverkar hygienprodukter inte upplevt att miljömärkning har efterfrågats av deras kunder. Med vår kampanj hoppas vi att fler ska fråga efter miljömärkta produkter. Efter kampanjen Byt till eko har kundernas och våra medlemmars frågor lett till ett bättre utbud av ekologisk mat. Det tror vi på när det gäller tvål och hygienprodukter också.

Under hösten lanserar Bra Miljöval nya regler för tvål och andra kosmetiska produkter. Då kommer det att bli tydligare att det går att miljömärka fler produkter än tvättmedel.

Bra Miljöval-märkta hygienprodukter

De här Bra-Miljöval märkta tvålarna och duschcrèmerna finns just nu i butiker och internetbutiker.