Nu maxar vi solenergin – 6 sätt att bidra

Solenergi är framtiden, inte bara för de som har egna tak att lägga solceller på – utan för alla. Så även om du inte själv kan eller vill investera i egna solceller så kan du vara med och påverka så att solrevolutionen blir verklighet i Sverige. Det finns många sätt att bidra till att solrevolutionen får ordentlig fart i Sverige, här har vi samlat några av tipsen.

1. Kolla in vår solguide

Vi har tagit fram en guide där vi sammanställer vilken information som behöver finnas för att kunna installera solceller. Den här guiden passar både den som har ett eget tak och den som vill inspirera någon annan att skaffa solceller. Guiden hittar du här.

2. Lämna in en motion

Om du bor i en bostadsrätt kan det vara en bra idé att lämna in en motion till styrelsen där du kräver att de ser över möjligheten att installera solceller. Som hjälp på traven har vi tagit fram en motion som du kan använda dig av och lämna in till styrelsen. Den hittar du här. Du kan givetvis använda dig av innehållet i motionen också för att påverka andra aktörer.

3. Skriv ett medborgarförslag

En del kommunala byggnader har tak som passar strålande att installera solceller på, även om ingen tänkt på att göra det. Kontakta gärna din kommun och föreslå att de hjälper till att bidra till solrevolutionen. Många kommuner är redan på bollen, och kanske kan du få just din kommun att anlägga ännu fler solceller? Ett sätt att försöka påverka sin kommun är att lämna in ett medborgarförslag. Det är ofta ett enkelt formulär på kommunens hemsida där man får berätta om sitt förslag och lämna sina kontaktuppgifter. Kolla upp om din kommun tar emot medborgarförslag. Om du vill ha inspiration till hur du ska skriva kan du kolla in vår solguide (se punkt ovan) eller den färdigskrivna motionen vi tagit fram.

Här kan du se vad några kommuner redan gjort gällande solenergi.

4. Skicka ett mejl till beslutsfattare

Kanske finns det en skola, en butik eller ett företag med ett stort södervänt tak som ofta är soligt nära dig? Kanske har din arbetsplats, skola, hyresvärd många fastigheter med tak som skulle passa för solceller? Då kan du skicka ett mejl till din rektor, företagets ledning, kommunens politiker eller din hyresvärd och tipsa om att det kanske skulle vara lönsamt med solceller. Här hittar du fler tips om vad du kan skriva i mejlet för att övertyga mottagaren.

5. Investera tillsammans med andra

Vill du ha solceller men har inte takyta eller pengar för en egen anläggning just nu? Då kan du bygga solceller tillsammans med andra. Idag finns flera olika initiativ där du kan bidra genom att investera från en hundralapp till flera tusen kronor i solenergi. Watt-s, ETC El  och Trine  är tre exempel på aktörer som arbetar med just det här.

6.Välj el märkt med Bra Miljöval

Du kan också påverka utvecklingen genom ditt elabonnemang. Genom att välja förnybar energi från solen eller andra förnybara energislag tar du ställning. Vi på Naturskyddsföreningen märker förnybar el enligt våra egna hållbarhetskriterier. Här kan du läsa mer om Bra Miljöval El och vilka elbolag som erbjuder el märkt med Bra Miljöval.

Bli medlem - rädda klimatet

Vi är 226 000 medlemmar som pushar på för en tuffare klimatpolitik. Du kan göra oss ännu starkare för 24 kr/mån.