Återanvänd en låda och kom på Prylbytardagen

Det är dags att byta prylar med varandra istället för att köpa nya! Handeln har utsett mobillådan till Årets julklapp. Vi hoppas att den består av en återanvänd kartong och att många julklappar blir prylar som återbrukas. Därför lanserar nu Naturskyddsföreningen Prylbytardagen lördag den 30 november. Då träffas vi, fikar, umgås och byter saker med varandra.

Pressmeddelande

Prylbytardagen är en naturlig fortsättning på Naturskyddsföreningens redan etablerade Klädbytardagen och Miljövänliga Veckan.

– Det är roligt att vi i år för första gången kan erbjuda en motvikt i julstressen. Det känns otidsenligt att vi ska köpa nya saker hela tiden, trots att vår svenska konsumtion är ohållbar och på en nivå som om vi hade fyra jordklot. Vi behöver konsumera mindre, inte mer, och dessutom smartare och mer hållbart, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

– Handelns utredningsinstitut spår att vi ska handla för ungefär 4 000 kronor per person under december – mat är inte medräknat. Men vi märker att det finns ett behov av andra julnormer än de som kommer till uttryck i exempelvis Black Friday. Vi hoppas därför att många kan hitta något som de behöver helt gratis, mot att de ger bort en pryl som de tröttnat på.

På Prylbytardagen kan man byta grejer i fyra kategorier:

Kök – till exempel glas, porslin, och mindre hushållsmaskiner

Inredning och jul – ljusstakar, belysning, vaser, hemtextilier.

Barngrejer – babysaker och plastleksaker från 2013 eller senare, t ex Duplo, Lego och leksaker i hårdplast, barnböcker, brädspel, pussel, lucia-, tomte- och maskeradkläder.

Sport och fritid – till exempel frilufts-, sport-, träning-, campingutrustning och verktyg för hem och trädgård.

Det finns fortfarande möjlighet att anordna en Prylbytardag.
>Är du intresserad, läs mer här om hur det går till här

>Här hittar du information om var lokala prylbytardagar anordnas runt om i landet.
Några byten anordnas 22-25 november, bland annat Stockholm och Nyköping, och övriga lördag 30 november.

För frågor om arrangemangen:
Jessica Andréason, projektledare Miljövänliga Veckan och Klädbytardagen
073-944 99 10

>Här finns Naturskyddsföreningens Hållbara julkalender med tips och tävlingar under hela december

>Här är Naturskyddsföreningens event på facebook som är en reaktion mot Black Friday

Presskontakt:
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen