Därför gör vi en kampanj om o-ekologisk mat

Mycket av maten vi äter sabbar planeten. Lyckligtvis har det ekologiska jordbruket lösningar på en lång rad av problemen. Men idag är bara fyra futtiga procent av maten som konsumeras i Sverige ekologisk. Det vill vi förändra med vår kampanj. Inför Miljövänliga veckan, som är vecka 40 varje år, kommer kampanjens spets. Då kommer du att se och höra oss som mest. Du är också välkommen att hjälpa till.

Ekologiskt - det självklara valet.
Små val i butiken kan leda till stora förändringar för planeten.

Foto / Illustration:

Ulrica Zwenger
Artikel

Naturskyddsföreningens kampanj om o-ekologisk mat vill få fler att förstå hur vår mat produceras, och varför man gör en stor insats genom att välja ekologiskt. Vi vill visa hur små val i butiken kan sätta igång en stor förändring av hur vi hanterar jordens resurser.

Vaddå o—ekologiskt?

I kampanjen har vi valt att använda ordet ”o-ekologiskt”. Vi ser den ekologiska maten som ett självklart val och inte som ett alternativ. Namnet ”ekologiskt” är också namnskyddat i lagen och därför tydligt definierat.

Självklart finns det stora skillnader inom det o-ekologiska lantbruket. Vissa tar mer miljöhänsyn än andra. Och vi tycker att alla förbättringar även inom kemikaliejordbruket är viktiga.

Men för en konsument är det nästan omöjligt att hålla reda på om maten kommer från ett kemikaliejordbruk som tar större eller mindre miljöhänsyn. Undantaget gäller kött och mejeriprodukter. Där vet konsumenten att svenskt är ett viktigt steg bort från den värsta sortens djurhantering, eftersom Sverige har hårdare djurskyddslagstiftning än andra länder.

Sverige då?

En ökad förfrågan på eko leder till ökad produktion av ekologiskt även i Sverige. Det skulle kunna hjälpa många svenska gårdar som idag hotas av nedläggning. Ett ekologiskt jordbruk bidrar nämligen till fler arbetstillfällen och ger oftast högre lönsamhet för bonden. Vi menar att det ekologiska därför bidrar till ett livskraftigt svenskt jordbruk.

Då och då-kunder och barnfamiljer

Målgrupper är framförallt de som köper ekologisk mat då och då, barnfamiljer och skolungdomar. Mycket av spridningen kommer att ske i egna kanaler, i sociala medier och med hjälp av våra medlemmar. Målet är att få fler att välja ekologiskt.

Höjdpunkten under Miljövänliga Veckan

Kampanjens höjdpunkt sker under Miljövänliga Veckan vecka 40, 26 september – 6 oktober. Då kommer våra medlemmar att synas och höras på gator och torg, i butiker och bibliotek. Våra lokala kretsar och nätverken Handla Miljövänligt och Mat- och jordbruksnätverket kommer att fixa provsmakningar, tävlingar, utställningar och annat kul.

Du kan hjälpa till att sprida ordet

Nu kan du beställa foldrar och affischer, klicka bara här. Vi skickar dem hem till dig, helt gratis. Du kan också följa oss på hemsidan, Twitter och Facebook och dela våra inlägg.

Lärare? Se hit!

Vill du som lärare ha ett tema kring ekologisk mat? Tidigt i höst kommer lärare kunna beställa kostnadsfritt material här på webben. En lärarhandledning med förslag på uppgifter som eleverna kan genomföra i egna projekt, diskussionsfrågor och klassuppsättningar med foldrar och affischer kommer att finnas med. Materialet kommer att fungera från åk 7 till gymnasiet och passar bra att ha som tema i flera ämnen, till exempel hemkunskap, NO, SO och engelska.

Ekologiskt över hela klotet

Som grädde på moset kommer vår kampanj dessutom att koordineras globalt. Ett trettiotal miljö- och bonde organisationer i bland annat Kenya, Uganda, Filippinerna och Brasilien är med i kampanjen som går under namnet Green Action Week. Tillsammans sprider vi ordet om ekologiskt mat och du kommer att kunna följa vad som är på gång i olika delar av världen. Särskilt spännande kommer det att bli lördagen den 5 oktober!

Allt du behöver veta om ekologiskt

Vilka är de viktiga ekovarorna? Vilka myter finns om eko? Och vad säger forskningen?