Earth Hour - släck lampor och tänd ett hopp

I mörkret händer det mycket i naturen. Klockan 20.30 lördagen den 23 mars är det dags att släcka lampor, stänga av TV:n och gå ut i naturen.

Tänd ett hopp om att vi tillsammans kan hejda klimatförändringen.

Runt om på jordklotet släcker miljontals människor ljuset under en timme. Förra året deltog fler än varannan svensk i Earth Hour. Runt om i landet genomförs olika aktiviteter för att manifestera klimatengagemanget. Att släcka lampor är en symbolhandling för att vi vill ta hand om jorden och allt levande.

Fem tips på mörkeraktiviteter

Låt lördagskvällen bli ett litet äventyr i mörkret ute tillsammans med familj och vänner.

1. Lyssna på ugglor

Nu på vårvintern är den bästa tiden att lyssna på ugglor. Kattugglor kan man få höra också nära bebyggelse. De bor i gamla håliga träd i alléer, på  kyrkogårdar och i parker. Pärluggla kan man få höra om man beger sig längre ut i skogen. Berguvens hoanden kan man med lite tur få höra i bergiga branta trakter – eller på höga byggnader, till och med mitt inne i städer som Stockholm.

2. Titta på stjärnor

Ju mörkare plats, så långt som möjligt från samhällets ljus, desto fler stjärnor tycks tändas en klar vinternatt. Om det inte är molnigt ute, är Earth Hour ett tillfälle att ge vintermörkret en sista chans att stråla av miljoner och åter miljoner fjärran stjärnor. Vanlig kikare och, om man har, en stjärnkikare gör förstås himlens fjärran detaljer ännu lite tydligare.

3. Spana efter norrsken

Om kylan består finns det chans att se norrsken, framför allt i nordliga delar av landet, men  även lite längre söder ut. Nyligen var det norrsken i Stockholmstrakten. Skimrande ridåer av ljus drar över himlen i ett sagolikt och vackert skådespel.

4. Vänta på nattdjur

I skymningen och under den tidiga kvällen är många djur aktiva. De som ska vila på natten äter mycket för att ladda upp för att klara kylan. Det brukar bli full fart vid fågelbordet i skymningen. De djur som legat och tryckt under dagen, vaknar hungriga och ger sig ut på jakt efter mat när kvällen kommer. Rävar, harar och råttor är alla exempel på nattaktiva djur som är vakna på vintern.

5. Tända ett levande ljus eller en brasa

Många flyttfåglar sträcker på natten. Man kan, till exempel, höra rödvingetrastar pipa i mörkret högt upp. Men nu är det lite för tidigt på året och dessutom så kallt att somliga fåglar som börjat sträcka norrut, ångrat sig och väntar på varmare tider, kanske till och med vänder tillbaka en bit söderut. Så det sista tipset får bli att sitta stilla i mörkret, inne eller ute. Tänd ett levande ljus eller en brasa om man har tillgång till en eldplats eller eldkorg. Sjung, spela, prata med varandra och lyssna på hjärtats rytm och andra ljud som sällan hörs därför att de gömmer sig i mörkret.

Läs mer om Earth Hour>>

Kolla om din lokala Naturskyddsförening genomför någon aktivitet >>

Bli medlem - Rädda klimatet!

Vi är över 200 000 medlemmar som står upp för en tuffare klimatpolitik.