Välkommen på frukostföreläsning: Fjärilseffekten – varför biologisk mångfald är livsviktig

Varmt välkommen på frukostföreläsning den 24 maj 08:30 - 09:30 på biograf Victoria i Stockholm. Föreläsare är biologen Per Bengtson från Naturskyddsföreningen.

Artikel

Människan är inte bara beroende av naturen utan är även en del av den. Vi är endast en av jordens cirka nio miljoner arter, men vi och vår boskap utgör 97% av all biomassa av landlevande ryggradsdjur.

Man kan lugnt säga att människan har tagit över planeten och hur vi agerar framåt är avgörande för livets utveckling på jorden. Föreläsningen ger en uppdatering om det allvarliga läget för jordens biologiska mångfald, där många forskare menar att vi är på väg in i en sjätte massutrotning. Den pekar också på hur vi kan förbättra läget, som samhälle och som individer, och få en starkare relation till naturen.

Föreläsningen hålls av Per Bengtson, biolog på Naturskyddsföreningen, med lång erfarenhet av naturvårdsfrågor och som regelbundet berättar om biologisk mångfald i SVT m.m.

Arbetet för biologisk mångfald börjar på din bakgård, så han kommer också visa några konkreta åtgärder som vi alla kan göra.

Den som vill får dessutom möjlighet att tillverka ett vildbihotell och ta med sig ängsfröer hem.

Välkommen!

Fill out my online form.