Våra segrar mot gifterna

Det är inte trevligt med skryt. Men vi arbetar hårt för att få bort farliga gifter ur vår vardag, och ibland känns det som att det tar väldigt lång tid att komma någonvart. Då är det viktigt att påminna sig om några av de saker vi tillsammans har åstadkommit!

Vi har fått havsörnen att flyga igen

Den mäktiga havsörnen höll på att utrotas på grund av miljögifterna i haven. Tack vare vårt arbete inom Projekt Havsörn har örnen kommit tillbaka i Sverige.

På sjuttiotalet var havsörnen nära att försvinna. Miljögifter, främst PCB och DDT, gjorde att örnarnas ägg fick så tunna skal att de gick sönder när honorna skulle ruva. Sedan Naturskyddsföreningen startade Projekt Havsörn år 1971 har många viktiga åtgärder utförts för att hjälpa havsörnen tillbaka i Sverige. Projektet har lockat många frivilliga som gjort fantastiska insatser med stödutfodring och skyddsarbete under en lång följd av år. Idag finns det vid den svenska kusten och insjöarna.

Operation giftfri förskola - en seger för barnen!

”Operation giftfri förskola” ledde till att majoriteten av Sveriges förskolor idag har rensat bort saker som innehåller farliga kemikalier. Nu jobbar kommuner och myndigheter aktivt med att göra förskolemiljön så giftfri som möjligt, och segrarna är barnen!

Hej då klor, kvicksilver och bisfenol

Idag är så gott som alla batterier fria från kvicksilver. De flesta papper är inte klorblekta och numera är bisfenol A förbjudet i nappflaskor och barnmatsburkar. Kvicksilver, klor och bisfenol har Naturskyddsföreningen länge kämpat för att få bort ur produkter.

Fler schyssta ekobananer

Kaffe och banan är två av de mest besprutade grödorna. Efter envist kampanjande av våra ideellt aktiva har försäljningen av Kravmärkt kaffe och ekologiska bananer nått nya höjder.

Sminkmärken slutar med miljögifterna PFAS
Stort engagemang bland alla aktiva i vårt projekt Surfejs ledde till att en rad sminkmärken, bland dem världens största kosmetikaproducent L’Oréal, lovar att sluta med PFAS i sina produkter.

Renare kläder och hav

Vi har drivit fram ett förbud mot fosfater i tvätt- och diskmedel.

Efter starka påtryckningar från Naturskyddsföreningen är fosfater nu förbjudna i tvättmedel i Sverige. Frågan togs till Bryssel och snart gäller ett liknande förbud inom hela EU. År 2007 larmade vi om att gifter i kläder hamnar i avloppsvattnet. Branschen lyssnade och i år uppmättes tydligt minskade halter av det hormonstörande ämnet nonylfenol i svenska reningsverk.

Bättre textilier utan nonylfenoletoxilater

2015 beslutade EU att förbjuda nonylfenoletoxilater i importerade textilier. Det efter att Naturskyddsföreningen och Stockholm Vatten avslöjat att de miljögiftiga ämnena är vanliga i textilier i svenska butiker och att de kan läcka ut i miljön. Väl där bryts de ner till den misstänkt hormonstörande formen nonylfenol, som påverkar exempelvis fisk och andra vattendjur.

Bekämpningsmedlet parakvat förbjuds i Sverige

Parakvat är ett av världens giftigaste bekämpningsmedel och det förbjöds i Sverige efter påtryckningar från Naturskyddsföreningen. Inom kort följde hela EU efter, vilket är ett av många exempel på hur vårt arbete kan påverka internationellt. Parakvat används fortfarande på exempelvis bananodlingar och kaffeplantage utanför EU, trots att det är mycket giftigt för människor, djur och natur.

Ingen mer triclosan i tandkrämen

Tack vare hårt arbete från vårt ideella Kemikalienätverk finns inte den miljöfarliga bakteriedödaren triclosan i tandkräm på den svenska marknaden längre. Triclosan är mycket giftigt för vattenlevande organismer. Det kan orsaka långtidseffekter i miljön även i låga koncentrationer, och kan tas upp av människokroppen. Vi vill se ett EU-förbud mot triclosan i hygien- och skönhetsprodukter. Då skulle nästa generation inte behöva läsa på innehållsförteckningen när de köper tandkräm och deo.

Inget mer klor i papper

Under 1990-talet krävde vi stopp för klorblekt papper som orsakade döda och missbildade fiskar utanför pappersbruken. Först protesterade industrin och sa att en förändring var omöjlig och skulle ta mycket lång tid, men när opinionen blev tillräckligt stark gick förändringen väldigt snabbt.

Globala framgångar

På många håll i världen används miljögifter som sedan länge är förbjudna i Sverige. Det drabbar framförallt fattiga människor hårt. Vi arbetar tillsammans med organisationer i andra delar av världen för att globalt stärka skyddet för miljön och människors hälsa. Här några exempel.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 2