Jokkmokks framtid finns i bevarad natur – inte i en gruva!

I Gállok (Kallak) väster om Jokkmokk vill ett brittiskt bolag öppna en omstridd järnmalmsgruva. Planerna på en gruva i Gállok hotar både renskötseln och den biologiska mångfalden. Nu skriver vi till regeringen för att stoppa gruvan.

Foto:

Mats Karström
Artikel

Jokkmokkskretsen, Norrbottens Naturskyddsförening och riksorganisationen skriver gemensamt till näringsminister Mikael Damberg. I brevet pekar man på att en gruva skulle förstöra för renskötseln, skada den biologiska mångfalden och hota vattnet i Lilla Lule älv.

Samernas kultur och livsvillkor, rent vatten och levande skogar lyfts fram i brevet som argument mot en gruva. Stora samhällskostnader blir följden eftersom infrastrukturen som behövs för transporterna i stort sett saknas. Arbetstillfällena brukar framhållas som argument av gruvförespråkarna men dessa är inte tillräckligt långsiktiga, menar brevskrivarna. Dessutom hotar gruvan befintliga arbetstillfällen inom renskötsel och turism.

Länsstyrelsen har sagt nej, svenska Unescorådet har varnat för att det unika området Laponia kan förlora sin status som världsarv och samerna i området är kategoriskt emot. Ansvaret vilar tungt på näringsministern och regeringen som uppmanas av Naturskyddsföreningen att stoppa gruvan i Gállok.

Bli medlem - För en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.