Kolla vad banken gör med dina sparpengar

Vill du också veta om dina sparpengar investeras i klimatkaos, skövling av regnskog och barnarbete? Nu lanseras äntligen en sajt där du kan se hur stort ansvar din bank tar för planeten.

Hur investerar bankerna dina pengar?
En av Naturskyddsföreningens tidigaste medlemmar, Selma Lagerlöf, skulle nog inte velat att hennes sedlar investerades i klimatförstörande företag.
Artikel

Medan du noggrant väljer ekoäpplen i butiken kan dina sparpengar investeras i skövling av regnskog, barnarbete och vapenexport till diktaturer. Problemet fram till nu har varit att konsumenter inte fått veta hur bankerna faktiskt använder folkets sparpengar. Det vill vi ändra på.

Ny sajt jämför bankernas hållbarhetsarbete

Idag lanseras därför en ny sajt där du enkelt kan se hur din bank tar hand om dina pengar och planeten. Du kan också jämföra din bank med andra svenska banker. Bakom initiativet står Sveriges konsumenter i samarbete med Naturskyddsföreningen, Amnesty, Fair Trade Center och Diakonia. Vi vill att de 10 000 miljarder kronor som svenska banker förvaltar ska investeras enligt de internationella konventioner och principer för hållbarhet och socialt ansvar som finns. Det gör de inte idag.

Bland annat investeras svenska sparpengar i några av de mest klimatförstörande företagen i världen. Beräkningar visar att dina sparpengar därför genererar lika mycket växthusgaser som all din konsumtion, ditt boende och dina resor tillsammans.

Bankerna är dåliga på att ställa krav på företag

Den första granskning som Fair Finance Guide gjort visar att de största svenska bankerna är alldeles för dåliga på att ställa tydliga krav på hållbarhet och socialt ansvar när de lånar ut folkets sparpengar till olika företag. Några banker är bättre än andra, men ingen får godkänt. Resultatet hittar du på www.fairfinanceguide.se

Framöver kommer även fallstudier att publiceras, där vi granskar hur bankerna investerar och agerar i praktiken.

Ett internationellt samarbete

Det är inte bara Sverige som vill att bankerna tar mer ansvar för vår planet. Även Nederländerna, Belgien, Frankrike, Japan, Brasilien och Indonesienhar anslutit sig till Fair Finance Guide International. Dialog pågår även med bland annat USA, Tyskland, Schweiz och Storbritannien som också vill ansluta sig.

Det här kan du göra

1. Kolla upp din bank på www.fairfinanceguide.se

2. Meddela din bank vad du tycker om resultatet. Det gör du enkelt via sajten.

3. Jämför din bank med andra svenska banker och överväg att byta till en bättre bank.

Låt oss tillsammans sätta press på bankerna – vi vill att de investerar våra pengar på sätt som inte förstör vår planet!