Modellskolan väckte Emelie till miljömedveten sång

Emelie använder kärleken till musiken för att bidra till en bättre värld. Efter en gymnasieskolgång präglad av hållbar utveckling avslutar den klassiskt skolade musikstudenten genom att producera och delta i en av världens säkerligen fåtal hållbarhetsoperor.

Nu när studenten nalkas gläds Emelie Martinsson åt att ha gått på Malmö Latin. När hon fick veta att hennes gymnasieskola Heleneholm skulle bli Malmö Latin och dessutom modellskola för Naturskyddsföreningen började hon ställa kritiska frågor – vilken mat kommer att serveras, vilken el kommer att användas? Och hon blev också nöjd med resultatet:

- Jag var så himla glad att det var så mycket som tänktes på, att de tänkte miljö hela vägen. Bara det här att vi odlar på taket är jättecoolt, säger hon.
Desto längre Emelie kom i sin utbildning och fick mer kunskap om omvärlden desto mer började hon också känna att hon hade ett ansvar.

- Jag måste kunna det här för det är jag som måste börja förändra. Vi avslutar också operan så, genom att säga att det går inte bara att vänta på att andra ska sluta förgifta miljön, man måste se till sig själv och fråga "Vad gör jag?".

Inspirerad av en resa tillsammans med Naturskyddsföreningen till Uppsala där hon såg Mattias Klums ”En värld av liv” om Östersjön insåg Emelie att ett konstprojekt påverkar så mycket djupare än en vanlig föreläsning. Det gav inspiration till hållbarhetsoperan ”Awakening reflected”. Emelie har varit med och skrivit ett helt nytt manus från start med sin lärare och de andra musikeleverna och tillsammans med bildeleverna har de satt ihop en produktion med både bild, teater och opera.

- Jag vet att det är jättenaivt att tro att ett operaprojekt kan rädda världen, det är inte det jag tror heller, men vi behöver fler sådana här projekt med miljötänk. Vi måste sluta vara så avtrubbade.

Med operan försöker de skaka om lite, provocera och få folk att tänka efter.

- På slutet har vi en scen där vi ställer oss på rad börjar med ett ganska aggressivt påstående som sedan förstärks av nästa person, och det blir mer och mer aggressivt. Vi avslutar sedan med att sjunga Ave Maria, som att vi ber om hjälp, det blir uppgivet. Det är ändå lite sorgligt att vi är elever, så unga människor som är så ledsna över vad vuxna människor har gjort.

Operan har haft premiär nu i april och spelat på både rådhuset i Malmö och Malmö klimatfestival.

- Det är svårt att få ihop ett sånt här projekt men vi är jättestolta över resultatet! Det har varit jätteroligt att göra. Vi har jobbat hårt och vi har gjort nästa allting själva.

Jag tror inte att människor tar saker för givet. Jag vet det. Vi tar för givet att vi kan bo på vår planet. Vi tar för givet att det finns luft att andas, att vi har en mark att stå på och ett mål i livet. Våra vardagsliv omsluter oss och får oss att glömma om omvärlden och jorden som ger och producerar och inte får alls mycket tillbaka. Jag kan säga att jag blev väldigt påverkad när jag fick all den inmatade informationen om jorden som skriker efter hjälp. Det fick mig att skämmas och jag skäms fortfarande. Att bli påverkad är inte samma sak som att agera. Jag har blivit bättre på att ta initiativ till ett mer hållbart samhälle. – Från Emelies slutarbete

Läs mer om Modellskolan.