Naturskyddsföreningen hyllade eldsjälar från Tärnsjö och Skultuna

Vid Naturskyddsföreningens riksstämma i Uppsala uppmärksammades två av föreningens eldsjälar genom utmärkelsen "Silverfalken". Den delas ut till medlemmar som gjort speciella, uthålliga och inspirerande insatser i föreningens arbete. Årets silverfalkar gick till Inga-Britt Persson, Tärnsjö och Gert Ericsson, Skultuna.

Motiveringarna till utmärkelserna:

Silverfalken tilldelas
Inga-Britt Persson, Tärnsjö, Hebykretsen

Naturskyddsföreningen vill uppmärksamma Inga-Britt Persson, en verklig eldsjäl som har startat och drivit Gröna kunskapshuset i Heby kommun. Gröna kunskapshuset har varit en fantastisk mötesplats invid Färnebofjärdens nationalpark som ökat kunskapen om ett uthålligt bruk av natur- och humanresurser för alla besökare, både barn och vuxna. Verksamheten har byggt på praktiska övningar som ger deltagarna egna upplevelser och fördjupade kunskaper om samband och olika ekologiska system.

I juni 2011 utsågs älvlandskapet kring Nedre Dalälven till ett av fem biosfärområden i Sverige med Gröna Kunskapshuset som besökscentrum under det unika namnet Biosfärum. Vår silverfalksmottagare var drivande i processen. Hon är också ledamot i den krets hon har varit aktiv i sedan den startades för ca 10 år sedan.

Silverfalken tilldelas
Gert Ericsson, Skultuna, Västerås kommun
Gert Ericsson är en mångårig medlem i Naturskyddsföreningen. Han har i över tjugo år gjort allt för att förverkliga sin dröm, ett fågel- och naturparadis vid Svartån. Området kallas för Sågdammen och här började han bygga ett fågeltorn på nittiotalet och har sedan successivt utökat arrangemangen. Nu finns tre fågeltorn, flera gömslen för fotografering, tre grillplatser varav ett med vindskydd, och minst tre kilometer spång. Mycket har han snickrat själv.

Svartån är ett väldigt bra tillhåll för fåglar, men även för fyrfotadjur. Alla slags klövdjur, varg, lo, räv och utter har setts och en fast stam av bäver finns här. Gert Ericssons stora ambition är att allmänheten ska ha möjlighet att se allt detta så han guidar på platsen och för att nå en större publik uppdateras fyra Facebook-konton kontinuerligt med händelseutvecklingen vid Sågdammen. Fram till 2015 gjordes även årsfilmer på DVD om djur, natur och verksamhet vid Sågdammen.

Kontakt:
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen