Pressinbjudan, ny bok: ”Tall – en tallrik biologisk mångfald”

Nu kan vi presentera boken ”Tall – en tallrik biologisk mångfald” av Bengt Ehnström och Martin Holmer. Vi är glada och stolta att den fjärde delen av våra unika artböcker nu är färdig. Den 4 oktober finns Bengt och Martin på plats i Uppsala för att signera böcker och svara på frågor. Välkommen på boksläpp!

Utsnitt av bokens omslag med teckningar av Martin Holmer.
Pressmeddelande

Vi kan stolta och glada berätta att den fjärde delen av våra unika artböcker nu är färdig. Bengt Ehnström delar än en gång med sig av sin fantastiska artkunskap. Denna gång handlar det om tallen och de varelser som lever i och av furan. På sitt alldeles speciella sätt lotsar Bengt oss genom tallens liv, från liten planta till död, myllrande låga.

Martin Holmers akvareller levande- och synliggör tallens miljöer och rikedomen av arter med en unik precision och känsla.

Tall-boken är både en fälthandbok och litet uppslagsverk för skogs- och naturvårdsintresserade, men fungerar också för ren nöjesläsning. För markägare och skogsbrukare finns även tips på insatser som gynnar tallen och dess invånare.

Bengt Ehnström och Martin Holmer finns på plats för att signera böcker och svara på frågor vid CBM:s Mångfaldskonferensen 2017 i Uppsala, onsdagen den 4 oktober.

Plats för konferens och boksläpp
SLU campus Ultuna, Loftet, Almas allé 10, Uppsala

Särskilt boksläpp för journalister som inte deltar i konferensen sker kl 13:30.
Vi bjuder på kaffe med tilltugg.

Hitta och parkera
Bäst parkering finns längst ned på Ultunaallén, Kronåsvägen (mittemot dammen) och Ulls väg främst framför och bakom Friskis och Svettis.
Karta finns under rubriken ”Hitta till konferensen” på SLU:s webbplats: www.slu.se/mk17

Ta bussen
Lokal busslinje (gröna bussar) nr 4, samt regionbussar (gula) nr 100 och 101 trafikerar linjen Centralstationen i centrala Uppsala till Ultuna. Hållplatsen på Ultuna närmast Undervisningshuset heter ”Campus Ultuna”. Bussturen beräknas till ungefär 25 minuter från Centralstationen.

Uppsala stadsbussar är kontantfria. Du kan betala biljett på bussen med bankkort, eller ladda ned UL-appen till din telefon. Se www.ul.se/Biljetter för mer information. Tidtabeller för stads- och regionalbussar, se Uppsalabuss hemsida: www.ul.se/Resa/Tidtabeller

Tallboken - ett samarbetsprojekt
Liksom de tidigare böckerna (om sälg, asp och björk) är tall-boken ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen, Centrum för biologisk mångfald (CBM) och Världsnaturfonden WWF.

Berätta gärna om du kommer!
Om du inte kan närvara men vill skriva om boken, maila media, namn och postadress för recensionsexemplar.

Kontakt:
Eva-Lena Neiman, presskommunikatör, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07
eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se

Bli medlem – rädda skogens liv

Var med och rädda skogens liv. Bli medlem. Tillsammans kan vi göra världen bättre.