SM i fågelholk 2020: Nu presenteras finalisterna

Det råder bostadsbrist i skogen. Det storskaliga svenska skogsbruket gör att många fåglar inte har någonstans att bo. Naturskyddsföreningens årliga tävling SM i fågelholk vill bidra till en förändring. Det är ett roligt och viktigt arbete som också gör konkret nytta. Tisdag den 7 april presenterar vi finalholkarna. På grund av den rådande situationen kommer årets tävling till stor del att genomföras digitalt. I övrigt är det mesta sig likt.

Pressmeddelande 2020-04-06

Många fåglar har svårt att hitta bra bo- och häckningsplatser. Det behövs mer naturhänsyn i skogsbruket för att fler träd ska få åldras och bli riktigt gamla. De flesta fåglar som bygger bo i trädens håligheter kan inte själva hacka ut sitt hål. De är beroende av hackspettar som gör ett nytt hål varje år och lämnar det gamla till nya invånare, men finns det inte tillräckligt med träd att bygga bon i kan fågelholkar spela en viktig roll. I årets upplaga av SM i fågelholk har hundratals barn och ungdomar byggt holkar under vägledning av engagerade lärare. När finalholkarna presenterats inleds omröstningen som ska utse vinnarholkarna.

– Det är ont om hålträd i skogen och i andra miljöer, därför blir det bostadsbrist för fåglarna. Att sätta upp fågelholkar gör konkret naturnytta för alla de olika fågelarter som bygger bon i hål. Att göra en egen holk är också en rolig aktivitet för skolklassen eller familjen och att följa livet i en holk är spännande för alla åldrar, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

För att i möjligaste mån undvika  smittspridning genomförs årets upplaga av SM i fågelholk till stora delar digitalt. Naturskyddsföreningen presenterar årets finalister på Skansen den 7 april kl 11, samma dag påbörjas omröstningen som pågår till den 19 april och sker via www.naturskyddsforeningen.se/holk-sm. Finalisterna kommer från hela landet – från Luleå i norr till Kristianstad i söder. Hör av er för kontaktuppgifter till de flitiga elever och engagerade lärare som byggt årets finalholkar.

Nytt för i år är att vinnarna utses i tre ålderskategorier:
Förskola–årskurs 3 | Årskurs 4–6 | Årskurs 7–gymnasium

När: Finalisterna presenteras tisdag den 7 april kl 11. Dagen efter, den 8 april på eftermidagen visar vi filmen från presentationen här.

All info kring tävlingen och omröstningen: www.naturskyddsforeningen.se/holk-sm
Från och med tisdag den 7 april kl finns här också högupplösta bilder.

I årets jury sitter: Martin Emtenäs (Naturskyddsföreningens riksstyrelse), Tove Lönneborg (ordförande Fältbiologerna), Göran Ekberg (Stockholmsmässan), Eva Lindberg (verksamhetsledare för Natursnokarna, Naturskyddsföreningens rikskansli) och Daniel Holking (digitalkommunikatör, Naturskyddsföreningens rikskansli).

Filmen om SM i Fågelholk

Läs mer om SM i fågelholk och bygg din egen holk

Pressbilder på holkarna

Kontakt: Markus Håkansson, pressekreterare Naturskyddsföreningen
markus.hakansson@naturskyddsforeningen.se
070-771 03 32

Arrangörerer: Naturskyddsföreningen i samarbete med Stockholmsmässan och Skansen.