Startskott för nästa nya mattrend: #lunchvego

Allt fler hakar på vegotrenden för miljöns skull - och det behövs. Den globala kött- och mejeriproduktionen påverkar klimatet ungefär lika mycket som bilar, flygplan, båtar och lastbilar gör tillsammans. Nu lanserar Naturskyddsföreningen begreppet lunchvego för att inspirera fler att ta steget till att äta mer vegetariskt. För att uppmuntra alla som tar klivet ordnas också en tävling där den som äter #lunchvego och tar en bild på maten har chans att vinna en matkasse värd 695 kronor.

Foto / Illustration:

Annie Månsson

– Vi lanserar lunchvego som begrepp för att vi vill få fler att välja klimatsmart mat. Det krävs inte att man blir eller kallar sig vegetarian eller vegan, det räcker med att äta lite mer mat utan kött och välja kött med omsorg för att göra stor skillnad. Många är dessutom duktiga på att välja bra kött i butiken, men gör inte lika medvetna val när de äter på restaurang, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Varför välja lunchvego?
•Att byta ut 100 gram nötkött mot motsvarande mängd protein från baljväxter sparar 1,9 kg i koldioxidutsläpp. Ifall 100 personer skulle byta ut lunchköttet mot lunchvego skulle det betyda en besparing på 190 kg i koldioxid. Det motsvarar 130 mil i bilresor.
•Det är enklare att göra ett medvetet klimatval om man bestämt sig för att en måltid om dagen ska vara vegetarisk.
•Du undviker att äta kött som du inte vet något om.
•Du påverkar restauranger att öka sitt vegoutbud.
•Budgetmatlådan blir billigare om du snålar på köttet och byter ut det mot ekologiska grönsaker i säsong och baljväxter.

Tävling
För att inspirera fler att välja #lunchvego startar Naturskyddsföreningens energisparprojekt SMERGY en tävling där man kan vinna en matkasse från Gröna Kassen värd 695 kronor genom att ta en bild på sin klimatsmarta lunch.

Såhär tävlar du med din snygga matbild: Välj ut en bild på din klimatsmarta lunch och beskriv vad det är du äter och varför det är klimatsmart. Lägg sedan upp bilden på Instagram och tagga bilden med #lunchvego, tänk på att ditt konto inte får vara privat om vi ska se den, eller ladda upp den direkt på www.smergy.se/lunchvego .

Svante Axelsson, generalsekreterare, Naturskyddsföreningen: 070 728 25 85
Yvette Rasch, kommunikatör SMERGY, Naturskyddsföreningen, 070 863 98 61