Statliga miljarder hotar klimatet

Den svenska statskassan subventionerar klimatskadliga aktiviteter för minst 30 miljarder kronor per år – tre gånger mer än miljö- och klimatsatsningarna. Subventionerna finns i många sektorer, har funnits länge och undergräver effekten av andra klimatsatsningar. Det framgår i en ny kartläggning från Naturskyddsföreningen.

- De enorma statliga, fossila subventionerna bidrar till att de svenska utsläppen inte minskar och hindrar Sverige från att leva upp till såväl miljömål som Parisavtalet. Det är ineffektiv klimatpolitik och oansvarig ekonomisk politik, säger Johanna Sandahl, ordförande för Naturskyddsföreningen.

Artikel

När regeringen i september presenterade 2018 års statsbudget stod det klart att anslagen till klimat och allmän miljö- och naturvård höjts ordentligt – en fördubbling sedan 2014. Men i svensk skattelagstiftning finns sedan decennier ett stort antal skatteundantag och -nedsättningar till klimatskadliga verksamheter. Sänkta energi- och koldioxidskatter och andra subventioner kostar staten mångmiljardbelopp och bromsar resan mot nollutsläpp.

I en ny, omfattande kartläggning har Naturskyddsföreningen granskat hur de statliga finanserna stödjer klimatskadliga aktiviteter för 30 miljarder per år. Rapporten redogör för vad klimatskadliga subventioner innebär, varför de bör avskaffas – och vad alternativen kan vara.

- Det här handlar om ett gravt systemfel där politiska satsningar för att minska svensk klimatpåverkan motverkas flera gånger om. Dessutom strider det mot den nya klimatlagen, säger Johanna Sandahl.

Sverige har i olika internationella sammanhang lovat att fasa ut de klimatskadliga subventionerna. Dessutom uppmanar såväl Parisavtalet, G7, G20, EU-kommissionen och FN:s Agenda 2030 att länder avveckla miljöskadliga subventioner. Men varken nuvarande regering, den förra eller någon tidigare regering sedan 50-talet har tagit itu med problemet.

- Inför valet kräver vi att alla partier medger problemet och stakar ut en plan för att fasa ut merparten av de klimatskadliga subventionerna under den kommande mandatperioden, säger Johanna Sandahl.

Rapporten lanseras idag i ett morgonseminarium på Victoriabiografen i Stockholm kl 08-9.30. Rapportförfattaren går igenom kartläggning och analys, representanter från OECD och KTH kommenterar och en politisk panel med representanter från L, C, MP och S diskuterar slutsatserna.

Seminariet livesänds via Naturskyddsföreningens Facebook-sida.

Läs hela rapporten HÄR

Jesper Liveröd, press- och PR-chef, 072 250 63 38
jesper.liverod@naturskyddsforeningen.se

Bli medlem - rädda klimatet

Vi är 226 000 medlemmar som pushar på för en tuffare klimatpolitik. Du kan göra oss ännu starkare för 24 kr/mån.