Stubbstugan från Kvinnebyskolan i Linköping vann SM i fågelholk 2018

Efter en spännande omröstning kan Naturskyddsföreningen stolt presentera vinnaren i tioårsjubilerande SM i fågelholk: Stubbstugan tillverkad av klass 5B från Kvinnebyskolan i Linköping tilldelas den prestigefyllda utmärkelsen Guldholken. 27 procent lade sin röst på vinnarbidraget.

Naturskyddsföreningen gratulerar vinnarna:
1:a plats, Guldholken 2018, tilldelas klass 5B i Kvinnebyskolan, Linköping, för bidraget  Stubbstugan det vinnande bidraget fick 3673 röster (27 procent)
2:a plats, Silverholken 2018, kammades hem av klass 6 i Sameskolan Kiruna, Kiruna, som med bidraget Multibjörkholken fick 2609 röster (19 procent).
3:e plats, Bronsholken 2018, delas ut till klass 7B i Österbyskolan, Österbybruk, som samlade 1555 röster (11 procent) med bidraget Villa Villekullaholken

Ett specialpris för särskilda insatser för fåglarna går till:
Löa Friskolas förskoleklass.
Juryns motivering: Alla 18 elever i klassen har snickrat ihop varsin holk med hjälp av sina lärare. Ett projekt från ax till limpa. Varje moment i processen att bygga en holk har varit en lång lärandeprocess där eleverna tränat på många olika förmågor och framförallt samarbete. Eleverna kommer följa och studera fåglar under resten av terminen och det bästa är att alla hoppas få en ny hyresgäst i sin holk till våren.

Övriga sex finalholkar placerade sig på en delad, och ärofull, fjärdeplats.

Samtliga finalholkar som deltog i omröstningen var:
1. "Multibjörkholken", Sameskolan Kiruna, klass 6, Kiruna (Kiruna)
2. "Fly to the Stare", Nättrabyskolan, klass 7, Nättraby (Karlskrona)
3. "Skogsrå", Bokelundsskolan, klass 7E, Sölvesborg (Sölvesborg)
4. "Stubbstugan", Kvinnebyskolan, klass 5B, Linköping (Linköping)
5. "Svampen", Ängdala skolor, klass 7, Höllviken (Vellinge)
6. "Flamingo", Ekhamraskolan, klass 7, Mariestad (Mariestad)
7. "Timmerstuga", Ålidhemsskolan, klass 8B, Umeå (Umeå)
8. "Det flygande dagiset", Lindåsskolan, klass 5, Lindås (Emmaboda)
9. "Villa Villekullaholken", Österbyskolan, klass 7B, Österbybruk (Östhammar)
10. "Franska holken", Franska skolan, Stockholm (Stockholm)

– Det är fantastiskt att se hur SM i fågelholk år efter år engagerar mängder med barn, lärare och holksupportrar som röstar runt om i Sverige. I år deltog 326 tävlingsbidrag och 13357 personer deltog i omröstningen för att få fram vinnarna bland de tio holkar som juryn valt ut till finalen. För Naturskyddsföreningen inger det hopp att så många, liksom vi, är engagerade i fåglarnas liv och överlevnad, säger Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande.

Skolklasserna vars holkar blev guld-, silver och brons-medaljörer, samt specialpristagarna belönas med presentkort på tillbehör som både gynnar fåglar och fågelintresset i skolorna, vildbiholkar och fågelplanscher. De tio finalholkarna kommer att visas på Lill-Skansen i Stockholm under 2018.

>Fria pressbilder på finalholkarna

Naturskyddsföreningen riktar ett varmt tack till alla skolklasser runtom i hela Sverige för fantastiskt kreativa och välbyggda fågelholkar!

SM i fågelholk är öppen för alla klasser och skolor. Tävlingen arrangeras i samarbete med  Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan och är till för att stärka skolbarns relation till fåglar och natur. Genom att snickra och sätta upp holkar kan barnen både göra något kreativt och naturinriktat – samt hjälpa fåglarna! Det är ont om gamla och murkna träd med bra bohål för fåglarna, vilket gör att det faktiskt råder bostadsbrist i många skogar. Orsaken är bland annat på att skogsbruket sällan gynnar lövträd och inte låter så många träd bli riktigt gamla. Holkar behövs!

2018 års jury har bestått av:
Johanna Sandahl (ordförande för Naturskyddsföreningen), Göran Ekberg (Stockholmsmässan), Isak Isaksson (biolog vid Naturskyddsföreningen), Helene Benno (generalsekreterare, Min stora dag), Stefan Sundström (musiker). Erica Lintrup, projektledare, Naturskyddsföreningen, Ida Olsson, influencer (driver webbplatsen och instagram-kontot iskogochmark)

KONTAKT:
Andreas Drufva, 076 895 57 11, presskontakt, SM i fågelholk, Naturskyddsföreningen andreas.drufva@naturskyddsforeningen.se