Tio år med ”Schysst” – väcker ungdomars naturintresse i Stockholm

Under tio års tid har Naturskyddsföreningens ungdomsverksamhet ”Schysst” ökat engagemanget för natur, miljö och hållbarhet bland Sveriges unga. I Stockholm har verksamheten väckt hundratals ungdomars naturintresse. Välkommen till Schyssts tioårsjubileum på lördag och hör mer om vad som gjort metoden framgångsrik.

Pressmeddelande

Naturskyddsföreningens ungdomsverksamhet Schysst firar tio år i sommar och det vill vi uppmärksamma. Under de tio år som verksamheten funnits har vi lyckats öka miljöengagemanget, självkänslan och lusten att vara ute i naturen hos unga som föreningen haft svårt att nå ut till.

I Stockholm har Schysst funnits i tio år och under den tiden har hundratals ungdomar engagerats. Bara i år har drygt 250 personer gjort någon typ av naturaktivitet tillsammans med Schysst – som att laga mat i naturen, rida, paddla, åka på cykeltur, promenera i naturreservat eller bergsklättra. Omkring 20 av dessa har blivit ”naturambassadörer”, vilket innebär att man visat ett extra stort engagemang och tagit initiativ till egna aktiviteter i naturen för familj och vänner.

Schysst har inspirerat tusentals ungdomar över hela Sverige att börja se naturen som en självklar mötesplats. En av dem som engagerat sig är Maad Alhammad, 18 år.

– Schysst har gjort mycket för mig. Jag har lärt mig mycket om naturen och allemansrätten. Jag tycker Schysst ska finnas i fler städer för många ungdomar behöver lära sig mer om klimatförändringar och hur det påverkar oss och planeten, säger han.

Dena Gevarez, chef för Schysst, känner sig stolt över vad verksamheten har lyckats åstadkomma.

– Schysst skapar inte bara ett intresse för naturen, utan erbjuder också unga en arena där de genom delaktighet får ökad lust till samhällsengagemang. Under våra friluftsaktiviteter diskuterar vi olika frågor som deltagarna tycker är viktiga, det kan handla om politik, ekonomi, religion, miljö och samhälle, säger Dena Gevarez.

Schysst tioårsjubileum i Stockholm – öppet för allmänheten!

När: Lördag den 20 juli.

Plats: Husby gård (Järvafältet), den stora gräsmattan bredvid kolonilotterna.

Tid: 14.00-19.00

Program: Fest, musik, lekar och quiz. Möjlighet att prata med ungdomar som är aktiva i Schysst.

Det blir även 10-årsfiranden i Eskilstuna, Malmö, och Skellefteå.

Kontakt:

Dena Gevarez, verksamhetschef Schysst