Naturskyddsföreningens riksstyrelse, revisorer och valberedning

Naturskyddsföreningens riksstyrelse, revisorer och valberedning väljs av riksstämman som är föreningens högsta beslutande organ. Riksstyrelsen leder sedan föreningens arbete fram till nästa riksstämma.

Förtroendevalda utses av riksstämman

Riksstämman är Naturskyddsföreningens högsta beslutande organ och äger rum i mitten av juni vartannat år. Under riksstämman väljs riksstyrelse, revisorer och valberedning. Detta regleras i föreningens stadgar.

Riksstyrelsen består av Naturskyddsföreningens ordförande, en skattmästare och ytterligare tio ledamöter. Därutöver ingår en ledamot som utses av Fältbiologerna samt en av personalen utsedd adjungerad representant med närvaro- och yttranderätt. Riksstyrelsen utser inom sig vice ordförande. Styrelsen håller vanligen möten sju till tio gånger per år.

Revisorerna är helt oberoende av styrelsen och har som uppdrag att granska föreningens verksamhet och styrelse. Genom revisionsberättelsen rapporterar de till kommande riksstämma. Revisorerna föreslår stämman om styrelsen ska få ansvarsfrihet eller inte.

Valberedningens uppdrag är att föreslå vilka personer som ska sitta i nästa riksstyrelse samt som revisorer. Deras förslag presenteras inför nästa riksstämma. Enskilda medlemmar kan lämna andra förslag och det är sen riksstämman som väljer vilka som ska sitta i riksstyrelsen, i valberedningen och vara revisorer.

Styrelse

Ledamot valberedningen, från Norrbotten

KOntakt

Kontakta föreningens valberedning

Kontakta oss gärna om du har frågor eller funderingar kring vårt uppdrag eller vill lämna förslag på kandidater till nästa riksstyrelse.

Skicka ett mail till oss

Revisorer

Anneli Carlsson

Revisor

Kåre Olsson

Revisorssuppleant
Mejla mig

Martin Nääs

Revisor, PwC
Mejla mig

Cecilia Luther

Revisorssuppleant, PwC

Expertrådet

Riksstyrelsen har ett expertråd knutet till sig som består av personer med särskild sakkunskap. Expertrådets uppgift är att vara ett bollplank och ge råd till riksstyrelsen i strategiska frågor.

Expertrådets ledamöter är:

Nina Ekelund

Generalsekreterare Hagainitiativet

Sven Ove Hansson

Professor filosofi, KTH

Tomas Kåberger

Professor, Chalmers tekniska högskola

Yusra Moshtat

Länsmiljöingenjör

Gunilla Almered Olsson

Professor humanekologi, Göteborgs universitet, ordförande i Omställning Kungälv

Stefan de Vylder