6 bästa tipsen om påsar och kassar

Har du också valt mellan plastpåse och papperspåse i kassan, utan att veta vilket som är bäst för miljön? Och tygkasse, är det verkligen bra? Vi reder ut frågetecknen.

1. Den bästa kassen är den som används flest gånger

Tyvärr går det inte att säga om kassar av plast eller papper är bäst. Olika studier ger nämligen olika resultat. Vilket material som ger minst miljöpåverkan beror bland annat på i vilket land kassarna tillverkats och vilka råvaror och energikällor som använts. Beräkningarna tar heller inte med problemet med plastkassar som hamnar i naturen, där det tar hundratals år innan de brutits ned. Vi menar därför att den bästa kassen är den som används flest gånger och sedan läggs i återvinningen. Ta med dina gamla kassar nästa gång du handlar, av tyg, papper eller plast!

2. Välj miljökasse istället för plastpåse

Många matbutiker har så kallade miljökassar som ser ut som vanliga plastkassar. De är gjorda av förnybar råvara, som majs eller sockerrör. De är bättre för klimatet än de vanliga plastkassarna som är gjorda av olja. En del tror att miljökassarna bryts ned lättare än andra plastkassar men det stämmer tyvärr inte. Det finns även plastkassar av återvunnen plast, de är ännu bättre eftersom ingen ny råvara då behövs. Men även dessa är bra att använda flera gånger eftersom det ändå går åt energi vid tillverkning.

3. Tygkassen bra om du använder den massor

Tygkassarna kräver mycket mer energi, vatten och kemikalier vid tillverkning än övriga kassar. Men den kan också användas väldigt många gånger. Tygkassen är alltså helt okej om du verkligen använder den i många år. Och den är riktigt bra om den är gjord av tyg som annars skulle kasseras.

4. Släng sopor i tunnare påsar

Den tunnare sortens soppåsar som köps på rulle i butik är bäst att slänga sopor i. Dels kräver de inte lika mycket energi vid tillverkning som tjockare plastpåsar, vilket är bättre för klimatet. Dels ger de mindre avfall eftersom de är tunnare.

5. Tjocka plastkassar ingen hit

Klädbutikernas tjocka plastpåsar är problematiska. De kräver mycket energi vid tillverkningen, ger mycket avfall på grund av tjockleken och är kluriga att återanvända eftersom de inte passar till så mycket annat än just kläder. Undvik gärna tjockpåsarna och när du väl får en, ta med den på fler shoppingrundor innan du lämnar den till återvinning.

6. Bli glad av kassar som kostar

Irriterad att butikerna tar betalt för kassarna? Bli glad istället. Ett pris på kassen har gjort att användningen har minskat. Istället för att slentrianmässigt ta en kasse måste kunden tänka till: kan jag ta varan i väskan, under armen eller i min medhavda påse?

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 1