Naturskyddsföreningens podd: Skarpt läge

Här hittar du Naturskyddsföreningens egen podd "Skarpt läge". Den första säsongen består av fyra avsnitt där vi kommer djupdyka i några av de ämnen som vi vet engagerar allra mest. Förutom att fördjupa kunskapen så vill vi räta ut frågetecken och punktera myter om allt från flygets faktiska klimatpåverkan till den pågående sjätte massutrotningen. Vi ska också prata om kött och köttets klimatpåverkan, och vi kommer gå igenom det politiska läget inför valet.

Gemensamt för alla avsnitt av "Skarpt läge" är att de kretsar kring frågor där situationen är kritisk men där utvecklingen går att vända – men det krävs omfattande förändringar för att det ska vara möjligt. Och vi har inte tid att vänta länge till. Det är helt enkelt skarpt läge.

Du kan lyssna på podden på den här sidan, på Spotify  eller där poddar finns – som i Podcaster  och på Acast

Podden programleds av Isabelle Strengbom och i avsnitten medverkar anställda vid Naturskyddsföreningens rikskansli. Jingel av Rut Sandbladh.

Skarpt läge 7: Förhandlingar om framtiden

Läget för klimatet är akut. Det vet vi. Mycket måste ändras och det nu för att vi ska kunna undvika de mest katastrofala konsekvenserna av klimatförändringarna. Men utsläppen fortsätter öka och förändringen av samhället går alltför långsamt. I det sjunde avsnittet av ”Skarpt läge” tar vi avstamp i klimattoppmötet i polska Katowice och fördjupar oss i den internationella klimatpolitiken. Hur går det egentligen till att förhandla om allas vår framtid? Och vad kan vi förvänta oss? 15-åriga klimataktivisten Greta Thunberg deltar i avsnittet och berättar om sitt eget klimatengagemang.  I samtalet hör vi också Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén och Caroline Westblom, klimatsakkunnig på Naturskyddsföreningen.

Medverkande: Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, Caroline Westblom, klimatsakkunnig på naturskyddsföreningen och Greta Thunberg.

Skarpt läge 6: Vårt fossila beroende

Omkring 80 procent av världens energi kommer från fossila bränslen – trots att vi vet att utsläppen måste minska för att vi ska kunna undvika de mest katastrofala klimatföljderna. Hur ska vi kunna bryta den här fossila ovanan?  Hur ser alternativen ut? Och vad skulle ett förbud mot fossila bränslen egentligen betyda? DN:s kulturchef Björn Wiman gästar avsnittet och berättar om hur han tänker kring sin och medias roll när det kommer till klimathotet – en fråga han kallas för världens största nyhet. I avsnittet hör vi också Naturskyddsförenigens energisakkunnige Johanna Lakso och Anna Östergren, sakkunnig om internationella klimatfrågor. Avsnitten finns där poddar finns, lyssna och sprid gärna vidare!

Medverkande: Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter, Johanna Lakso, energisakkunnig på Naturskyddsföreningen och Anna Östergren, sakkunnig internationella klimatfrågor på Naturskyddsföreningen.

Skarpt läge 5, livepodd: klimatval 2018

Under valspurten står klimatutspelen som spön i backen. Men vad betyder egentligen politikernas fagra löften? Vi granskar utspelen och guidar dig inför valet. Vår kunniga panel benar ut vad partiernas klimatförslag innebär i praktiken. Det här är ett extralångt poddavsnitt som vi tagit fram inför valet. Avsnittet baseras på en direktsändning som vi gjorde på vår Facebooksida. Samtalet går också att titta på här.

Hållpunkter i avsnittet:

7.10. Kristdemokraterna – ny kärnkraft?
14.30 Sverigedemokraterna – lovar minst
23.35 Centerpartiet – flyg och biobränsle
33.10 Socialdemokraterna – fossilfri välfärdsstat
39.30 Miljöpartiet – varför minskar inte utsläppen?
43.40 Vänsterpartet – tysta radikaler?
51.50. Moderaterna – dieselskatten till jordbruket
58.40. Liberalerna – förorenaren betalar
1.03 Vad säger partierna om de klimatskadliga subventionerna?

Medverkande: Karin Lexén, generalsekreterare, David Khilberg, tillförordnad chef klimat- och juridikavdelningen, Johanna Sandahl, ordförande och Klara Strandberg, digital redaktör.

Programledare: Isabelle Strengbom, digital kommumikatör.

Skarpt läge 4, livepodd: hur väljer vi naturen?

Vilka är de viktigaste frågorna inför och bortom valet? Och hur ser partiernas miljö- och klimatpolitik egentligen ut? Under Almedalsveckan var vi på plats i Visby för att sätta press på politikerna att välja naturen. Det fjärde avsnittet av ”Skarpt läge” spelades in live på vår scen i Almedalen. I samtalet analyserar vi var partierna står i miljöpolitiken.

Medverkande: Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl och generalsekreterare Karin Lexén. Programledare: Isabelle Strengbom, digital kommunikatör.

Skarpt läge 3: köttet och klimatet

Få frågor rör upp så mycket känslor som köttfrågan. I det tredje avsnittet av Naturskyddsföreningens podd Skarpt läge fokuserar vi på köttets klimat- och miljöpåverkan. Går det att äta klimatsmart utan att helt sluta äta kött? Vilket kött är i så fall bäst, och vad är grejen med naturbetesköttet?

Medverkande: David Kihlberg, tillförordnad cheg klimat- och juridikavdelningen, Ingrid Kjellander, sakkunnig inom mat- och jordbruk och Moa Linder, digital kommunikatör. Programledare: Isabelle Strengbom, digital kommunikatör.

Skarpt läge 2: Vad händer när det slutar surra?

Det talas om en sjätte massutrotning. Vi hör om hotade arter och försvunna insekter. Men vad spelar hoten mot den biologiska mångfalden egentligen för roll? I avsnitt nummer två av Skarpt läge djupdyker vi i frågan om livet självt.  Vi pratar om den biologiska mångfalden.

Medverkande: Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Therese Jacobsson, avdelningschef miljögifter, hav och jordbruk och Isak Isaksson, sakkunnig naturvård.
Programledare: Isabelle Strengbom, digital kommunikatör.

Skarpt läge 1: Att flyga eller inte flyga.

Som det pratas om flygets klimatpåverkan just nu. I debatten sägs allt möjligt om flygets framtid, men allt som hörs är tyvärr inte lika sant. I debutavsnittet av Naturskyddsföreningens egen podd ”Skarpt läge” reder vi ut några av de vanligaste frågorna. För visst är flyget ofta ett supersmidigt och snabbt sätt att resa, men tyvärr är det också väldigt smutsigt.

Medverkande: Johanna Sandahl, Narturskyddsföreningens ordförande, Jens Forsmark, sakkunnig inom hållbara transorter och Anders Friström, researcher på klimatavdelningen. Programledare: Isabelle Strengbom, digital kommunikatör.

Har du förslag på frågor du tycker vi borde prata om i podden? Hör av dig till skarptlage@naturskyddsforeningen.se

Här kan du läsa om hur vi hanterar din e-postadress.

Ge en julgåva!

Välj vad du vill naturskydda i jul! Ge bort en hållbar julklapp! Julgåvokort ingår!