Naturskyddsföreningens podd: Skarpt läge

Här hittar du Naturskyddsföreningens egen podd "Skarpt läge". Den första säsongen består av fyra avsnitt där vi kommer djupdyka i några av de ämnen som vi vet engagerar allra mest. Förutom att fördjupa kunskapen så vill vi räta ut frågetecken och punktera myter om allt från flygets faktiska klimatpåverkan till den pågående sjätte massutrotningen. Vi ska också prata om kött och köttets klimatpåverkan, och vi kommer gå igenom det politiska läget inför valet.

Gemensamt för alla avsnitt av "Skarpt läge" är att de kretsar kring frågor där situationen är kritisk men där utvecklingen går att vända – men det krävs omfattande förändringar för att det ska vara möjligt. Och vi har inte tid att vänta länge till. Det är helt enkelt skarpt läge.

Under våren kommer vi producera sammanlagt fyra avsnitt, varav den sista delen är en livepodd från Almedalen med fokus på våra politiska krav.

Efter Almedalsveckan gör vi ett sommaruppehåll, och återkommer efter sommaren med en andra säsong av Skarpt läge, den kommer bestå av minst tre avsnitt.

Skarpt läge 1: Att flyga eller inte flyga.

Som det pratas om flygets klimatpåverkan just nu. I debatten sägs allt möjligt om flygets framtid, men allt som hörs är tyvärr inte lika sant. I debutavsnittet av Naturskyddsföreningens egen podd ”Skarpt läge” reder vi ut några av de vanligaste frågorna. För visst är flyget ofta ett supersmidigt och snabbt sätt att resa, men tyvärr är det också väldigt smutsigt.

Medverkande: Johanna Sandahl, Narturskyddsföreningens ordförande, Jens Forsmark, sakkunnig inom hållbara transorter och Anders Friström, researcher på klimatavdelningen.
Programledare: Isabelle Strengbom, digital kommunikatör.

Jingel av Rut Sandbladh

Du kan lyssna på podden på den här sidan, i Podcaster och snart på Spotify.

Podden programleds av Isabelle Strengbom och i avsnitten anställda vid Naturskyddsföreningens rikskansli.

Har du förslag på frågor du tycker vi borde prata om i podden? Hör av dig till skarptlage@naturskyddsforeningen.se

Här kan du läsa om hur vi hanterar din e-postadress.

Bli medlem

Bli medlem i Naturskyddsföreningen och stöd kampen för natur och miljö. Tillsammans har vi kraft att förändra.