Premiär för prylbytardagen

Nu utlyser vi en nationell Prylbytardag lördag 30 november som en reaktion mot Black Friday. Många av oss har prylar som vi inte använt på ett tag och som kan få ett nytt liv hos någon annan. På Prylbytardagen kan hela och fina saker bytas till nya – helt gratis!

Vi svenskar shoppar prylar, kläder, inredning och elektronik som aldrig förr. Samtidigt börjar många tröttna på köp-och-släng-trenden. Efter succén med Klädbytardagen utlyser vi en ny dag där vi kan byta grejer med varandra. Det är en gratis aktivitet som ger social gemenskap och konkret miljönytta. Vi är många som har fina saker hemma som inte används och som lika bra kan flytta hem till någon annan.

Vad kan bytas?

På Prylbytardagen byter vi grejer, inte kläder. Max fem saker, som kan bäras av en person, kan lämnas in och bytas mot nya.

Vi har följande kategorier:

Kök – till exempel glas, porslin, hushållsgeråd, mindre hushållsmaskiner.
Bytes ej: enstaka glas/kopp/mugg/bestick.

Inredning och jul – ljusstakar, belysning, vaser, hemtextilier.
Bytes ej: prydnadsaker annat än jul/advent.

Barngrejer – babysaker och plastleksaker från 2013 eller senare, Duplo, Lego och leksaker i hårdplast, barnböcker, brädspel, pussel, lucia-, tomte- och maskeradkläder.
Bytes ej: bilbarnstolar, babyskydd, plastleksaker som är äldre än 2013 och leksaker från snabbmatsrestaurang eller motsvarande värde.

Sport och fritid – till exempel frilufts-, sport-, träning-, campingutrustning och verktyg för hem och trädgård.
Bytes ej: böcker (endast barnböcker), elektronik, cd och filmer, ridhjälm, cykelhjälm och kläder.

Gratisbord för sladdar, laddare, mobil- och datatillbehör
Utöver de prylar som ingår i bytet kan du även lämna in sladdar och laddare, mobil & datatillbehör och mobilfodral till vårt skänka-bort-bord. Många har gamla varianter på laddare hemma och det finns de som söker efter en viss modell för att kunna ha kvar sin gamla mobil eller hitta rätt förlängningssladd. Märk om möjligt upp vilken modell tillbehöret är avsett för.

Så här gör du om du vill arrangera en Prylbytardag

1. Fundera på vem du kan arrangera dagen med. Naturskyddsföreningens lokalkrets, en skolklass, kommunen avfallsbolag, annan förening, som hyresgästförening, idrottsförening, kulturhus, bibliotek, museum eller ett företag?
  2. Släng iväg ett mejl jessica.andreason@naturskyddsforeningen.se och berätta var du vill ordna Prylbytet. Du kan också ringa Jessica Andréason, 0739-44 99 10 om du har frågor.
  3. Nu är det bara att kicka igång! Boka lokal, planera marknadsföring, fixa bord mm Här hittar du våra bästa tips för att arrangera en Prylbytardag
  4. Beställ affischer, flyers, biljetter och tävlingsquiz utan kostnad. Här beställer du material!

Så här går det till

• Ta med dig max fem prylar i ovanstående kategorier som du själv kan bära. Tänk på att prylarna ska vara i fint skick och rena. Kolla att inga delar saknas och att all elektronik fungerar.
  • Var det anordnas Prylbytardagar och info om tid och plats, inlämning och byte kommer vi att länka på den här sidan.
  • En biljett per inlämnad sak från kategorierna ovan kan bytas mot nya saker. För varje pryl du lämnar får du en biljett, och kan med biljetten plocka ut en pryl. Saker som hör ihop räknas som en pryl, t ex om du har flera tallrikar av samma sort.
  • Du får inte tillbaka de prylar du skänkt som inte valts av någon – dessa skänks till second hand-verksamhet där vinsten går till välgörande ändamål.

Observera att vi EJ tar emot följande: böcker (endast barnböcker), tidningar, kläder, accessoarer, skor, väskor, filmer, skivor, elektronik som teve, dvd, mp3, små prydnadssaker (till exempel souvenirer) som inte är av jul/adventtyp, bilbarnstolar, babyskydd, babysaker- och plastleksaker äldre än från 2013, cykelhjälm och ridhjälm, enstaka bestick/kopp/fat och inte leksaker från snabbmatsrestaurang eller motsvarande värde.

Julgåvor för en bättre värld

Vad ger du dina käraste i julklapp? Välj en hållbar julklapp i år! Ett fint gåvokort medföljer din julgåva.