Byt grejer med varandra på prylbytardagen

Många av oss har prylar som vi inte använt på ett tag och som kan få ett nytt liv hos någon annan. På en prylbytardag kan hela och fina saker bytas till nya – helt gratis! 17 april 2021 hoppas vi på att det går att ordna bytardagar utomhus där vi byter fröer, sticklingar och saker. Det bygger på att aktuella nationella råd och riktlinjer efterlevs.

Illustration: Erica Jacobson.

Vi svenskar shoppar prylar, kläder, inredning och elektronik som aldrig förr. Samtidigt börjar många tröttna på köp-och-släng-trenden. Efter succéer med klädbytardagar föreslår vi en dag då man byter grejer med varandra. Det är en gratis aktivitet som ger social gemenskap och konkret miljönytta. Vi är många som har fina saker hemma som inte används och som lika bra kan flytta hem till någon annan.

17 april hoppas vi att det går att genomföra Prylbytardagen, där vi byter saker, fröer och sticklingar. Förutsättningen är att det blir tillåtet att samlas fler än åtta personer ur allmänheten och att nationella råd och Folkhälsomyndighetens rekommendationer noga följs. Här kan du läsa alla tips.

Vad kan bytas?

På Prylbytardagen byter vi grejer, inte kläder. Max fem saker, som kan bäras av en person, kan lämnas in och bytas mot nya.

Vi föreslår följande kategorier:

Fröer och sticklingar – till odlingssäsongen 2021

Smycken och bijouterier

Kök – till exempel glas, porslin, hushållsgeråd, mindre hushållsmaskiner.
Bytes ej: enstaka glas/kopp/mugg/bestick.

Inredning och prydnadssaker till påsk och jul – ljusstakar, belysning, vaser, hemtextilier.
Bytes ej: prydnadsaker annat än jul/advent och påsksaker.

Barngrejer – babysaker och plastleksaker från 2013 eller senare, Duplo, Lego och leksaker i hårdplast, barnböcker, brädspel, pussel, lucia-, tomte- och maskeradkläder.
Bytes ej: bilbarnstolar, babyskydd, plastleksaker som är äldre än 2013 och leksaker från snabbmatsrestaurang eller motsvarande värde.

Sport och fritid – till exempel frilufts-, sport-, träning-, campingutrustning och verktyg för hem och trädgård. Nyare böcker (både fakta och skönlitteratur, barnböcker och elektronik bytes. Bytes ej: cd-skivor och dvd-filmer, hjälmar och kläder.

Gratisbord för sladdar, laddare, mobil- och datatillbehör
Utöver de prylar som ingår i bytet man lämna sladdar och laddare, mobil & datatillbehör och mobilfodral till vårt skänka-bort-bord. Många har gamla varianter på laddare hemma och det finns de som söker efter en viss modell för att kunna ha kvar sin gamla mobil eller hitta rätt förlängningssladd. Märk om möjligt upp vilken modell tillbehöret är avsett för.

Så här gör du om du vill arrangera en Prylbytardag

1. För att anordna en prylbytardag för allmänheten våren 2021 krävs att det är tillåtet att samlas fler än åtta personer och att nationella råd och riktlinjer följs. Vi rekommenderar att man har dagen utomhus för att minimera risk för smittspridning. Läs vår handledning med tips här.
  2. Fundera på vem du kan arrangera dagen med. Naturskyddsföreningens lokalkrets, en bostadsrättsförening, kommunen avfallsbolag, annan förening, som hyresgästförening, idrottsförening, kulturhus, bibliotek, museum eller ett företag?
  3. Släng iväg ett mejl jessica.andreason@naturskyddsforeningen.se och berätta var du vill ordna Prylbytet. Du kan också ringa Jessica Andréason, 0739-44 99 10 om du har frågor.
  4. Nu är det dags att kicka igång planeringen. För att hålla ett evenemang för allmänheten utomhus på plats som inte är privat tomtmark måste ni söka tillstånd hos polisen för offentlig tillställning senast tre veckor före. Planera marknadsföring, fixa bord mm.
  5. Beställ affischer, flyers, biljetter och tävlingsquiz utan kostnad. Information kommer under februari.

Så här går det till

• Ta med dig cirka fem prylar och fröer och sticklingar som du själv kan bära. Tänk på att sakerna ska vara i fint skick och rena. Kolla att inga delar saknas och att all elektronik fungerar.
  • Var det anordnas Prylbytardagar och info om tid och plats, inlämning och byte kommer vi att länka på den här sidan.
  • En biljett per inlämnad sak/planta/fröer kan bytas mot något nytt. Saker som hör ihop räknas som en pryl, t ex om du har flera tallrikar av samma sort.
  • Du får inte tillbaka de prylar du skänkt som inte valts av någon – dessa skänks till second hand-verksamhet där vinsten går till välgörande ändamål.

Observera att vi EJ tar emot följande: Skönlitteratur och faktaböcker som är äldre än ca 3 år, tidningar, kläder, skor, filmer, skivor, elektronik som teve, dvd, mp3, små prydnadssaker (till exempel souvenirer) som inte är av påsk/jul/adventtyp, bilbarnstolar, babyskydd, babysaker- och plastleksaker äldre än från 2013, cykelhjälm, ridhjälm och andra hjälmar, enstaka bestick/kopp/fat och inte leksaker från snabbmatsrestaurang eller motsvarande värde.

Bli medlem - för en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.