CYKELCHOCKA SVERIGE!

Energifallet

CYKELCHOCKA SVERIGE!

Att cykla är hetare än någonsin! Det är ett konkret sätt att bidra till att minska buller, avgaser och växthusgasutsläpp. Den som cyklar bidrar också till säkrare vägar för alla och skapar mindre köer för de fordon som verkligen behövs, som bussar, ambulanser och brandbilar.

Cykeln - ett av de roligaste sätten att minska din energianvändning och påverkan på klimatet!

Vill din skola vara med och cykelchocka Sverige?

Naturskyddsföreningen arbetar för att uppmärksamma cykelns roll i staden och för klimatet. Här är tips på hur din skola kan arbeta med cykelfrågor.

Cykling är ett bra sätt för klassen att arbeta med trafik, transport och lokal påverkan. Hur får vi säkrare och bättre cykelvägar till skolan? Hur kan vi förflytta oss klimatsmart?

Nedan finner du färdiga upplägg baserade på övningar från Energifallet.se

Övningarna kan spridas ut på 2-3 dagar och upplägget börjar i konkreta undersökningar och avslutas med att eleverna får reflektera över vad mer cykling kan betyda för miljön och hur vi kan vara med och påverka för ett cykelvänligare samhälle. Övningarna har tydliga kopplingar till läroplanen ligger och väntar på att ni trampar igång, så hoppa upp på hojen du med!

Klicka på bilderna för att komma till uppläggen för 4-6 och 7-9 eller använd sidomenyn till höger. Där lägger vi också kontinuerligt upp material som kan användas för att cykelchocka i skolan.

Lycka till!

Visste du att...

... under trettiotalet fylldes Stockholms gator av 70 procent cyklister! ...
> Läs mer om cyklingens historia här!

Tips! Sveriges Radio P1 har gjort en serie om cykling och cykelns roll i samhället. Avsnitten är 25 min långa och lämpar sig bra för flippade klassrum.
> Till Cykla i P1
> Tips om hur man kan flippa med Sveriges Radio

---------------------------------------------------------------------------

Energifallet

Energifallet är Naturskyddsföreningens läromedel om energi och hållbar utveckling för grundskolan! Genom aktiva övningar och diskussioner blir eleverna medvetna om energins roll i våra liv. Materialet finns digitalt, är gratis och nedladdningsbart! Och alla övningar överensstämmer med Lgr11.