Klimatexpeditionen har rott runt Svalbard

Äventyrarna Glenn och Sören har avslutat sin klimatexpedition och är nu de första någonsin som rott runt den norska ögruppen Svalbard. Tidigare har det varit svårt att ta sig runt ögruppen, men somrarna här uppe har blivit fattigare på is och sommaren 2018 fanns det ingen polaris längs norra Svalbard. Med denna expedition sätter de fokus på förändringarna i Arktis, bland annat genom att bidra med filmer och bilder till vårt skolmaterial om Arktis.

Sören och Glenn i sin specialanpassade roddbåt.

Expeditionen startade redan sommaren 2017 då Glenn Mattsing och Sören Kjellkvist rodde över Barents hav till Longyearbyen. I slutet av juli 2018 återupptog de expeditionen och fortsatte sin rodd runt hela Svalbard, inklusive Nordostlandet. Den totala sträckan för expeditionen från Tromsö runt Svalbard och tillbaka igen är drygt 250 mil.

Du som är lärare kan använda material från resan i din undervisning. Det är ett konkret och spännande sätt för årskurs 4-6 och 7-9 att arbeta med de globala målen. Expeditionen har fokus på klimatförändringarna i Arktis med utgångspunkt i fyra av de globala målen.
> Till skolmaterialet om Arktis

Övningarna knyter an till mål 7,12,13 och 14:

Naturskyddsföreningen i skolan

På vår facebooksida får du tips på hur du som lärare kan arbeta med hållbar utveckling i undervisningen.