Humla på lavenderblomma. Operation: Rädda bina.
Hjälp oss rädda bina!Bina är livsviktiga för hela ekosystemet. Men en tredjedel av våra vilda bin är på väg att försvinna. Stöd arbetet för ett mer hållbart jordbruk, mer ekologisk mat och fler naturbetesmarker och ängar – saker som alla gynnar bina.

Tillsammans kan vi rädda våra bin!

Bina är livsviktiga för vår matproduktion – men våra vilda trädgårdsmästare är hotade. En tredjedel av Sveriges vilda biarter är på väg att försvinna. Nu vänder vi trenden tillsammans och räddar bina!

Det här gör Naturskyddsföreningen för att rädda bina:

• Vi påverkar politiker att ta tuffare beslut för att gynna hållbara jordbruk utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel.
  • Ekojordbruk gynnar bina. Vår kampanj för ekologisk mat ger resultat!
  • Vi arbetar för att det ska vara lönsamt att låta djuren beta och hålla blomstrande marker öppna.
  • Våra lokalföreningar vårdar ängar på många platser i landet.
  • Vi tipsar om hur vi alla kan hjälpa bina. Fler behöver få reda på hur viktiga bina är!
  • Vi jobbar aktivt med att få till räddningsinsatser inom Operation: Rädda bina och alla kan vara med och hjälpa på raddabina.nu.

Situationen för bina är akut. Hjälp till och rädda bina. Tillsammans skapar vi världens bi-vänligaste land!

Tack för ditt stöd!

Steg 1 av 3