Planeten befinner sig i nödläge. Trots det slår julhandeln och Black Friday varje år nya rekord. Om alla levde som vi svenskar skulle det krävas fyra jordklot. För att undvika en klimatkatastrof, rädda den biologiska mångfalden och avgifta samhället krävs en radikal omställning där förändrad konsumtion är avgörande. Coronakrisen har skapat nya livsmönster och väckt frågor om vad som är viktigt på riktigt. Påverkar det årets julhandel? Vad krävs för att fler ska bryta ohållbarhetens ekorrhjul? Vilket ansvar har företagen och handeln? Hur får vi till systemförändring?
Medverkande:
- Cecilia Solér, docent i marknadsföring, Handelshögskolan i Göteborg
- Felicia Reuterswaerd, hållbarhetschef, HM Sverige
- Jonas Carlehed, hållbarhetschef, IKEA Sverige
- Linda Palmetzhofer, förbundsordförande, Handelsanställdas förbund
- Moderator: Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen
Webbinariet kommer att livesändas här.