Sök stipendium

Stiftelsen Valdemar och Emmy Gustafssons naturvårdsfond

Riktlinjer för 2023 års utlysning och beviljande av forskningsmedel

Stiftelsen Valdemar och Emmy Gustafssons Naturvårdsfond bildades 1976 med det testamenterade syftet att bland annat gynna ”vetenskaplig forskning som har till syfte att utveckla metoder och hjälpmedel för förhindrande av en fortsatt förgiftning och förstöring av den svenska naturen.” Sedan dess har en rad insatser genomförts över miljöområdet i vid mening. Naturskyddsföreningen förvaltar fonden och beslutade 2011 att öppet utlysa anslag ur fonden, handlagt av en särskild nämnd.

För 2024 utlyser stiftelsen totalt upp till 1,7 miljoner kronor i form av:

• forskningsstipendier om högst 500 000 kr vardera,
  • stipendier för arrangemang av vetenskapliga seminarier om högst 50 000 kr vardera.

Utlysningen är öppen för alla ansökningar i linje med stiftelsens syfte, men ansökningar med koppling till följande områden prioriteras:

• Naturnära skogsbruk,
  • Begränsad och effektiv energianvändning, samt
  • Ekonomiska analyser av klimatförändringar och förlust av biologisk mångfald

Ansökan senast den 21 januari 2024!

While the information and forms are in Swedish, applications in English are welcome.

Prioriterade områden

Klicka på pilarna nedan för att läsa om de tre prioriterade områdena.

Naturnära skogsbruk

Begränsad och effektiv energianvändning

Ekonomiska analyser av klimatförändringar och förlust av biologisk mångfald

Stödformer och villkor

Fonden utlyser medel för forskning och vetenskapliga seminarier. Den sökande ska vara disputerad och verksam vid universitet, högskola eller forskningsinstitut som uppfyller Formas kriterier. Både självständiga projekt och utökningar av existerande projekt är välkomna, men i det senare fallet ska det göras vara tydligt vilken utökning som möjliggörs av stiftelsens stöd. Stöd från stiftelsen ska framgå i samband med publicering, arrangemang eller dylikt.

Forskningsstipendium

Stipendium för vetenskapligt seminarium