Fluorfri skidvalla: valla skidor utan PFAS!

Många vallor innehåller fortfarande miljögifterna PFAS som skadar djur och natur. Därför är det viktigt att välja en miljövänlig valla. Vi har tipsen på vad du ska fråga efter innan du ger dig ut i skidspåret!

Längdskidor i skidspår
Fråga efter PFAS-fri valla och välj bort vallor där det står fluor, högfluor, lågfluor eller liknande.

Internationella skidförbundet har infört ett PFAS-förbud för all tävlingsverksamhet. Men förbudet, som träder i kraft säsongen 2021/2022, har skjutits upp på grund av att arbetet med att ta fram en kontrollprocedur drog ut på tiden. Förbudet rör inte butiker och fluorvallorna kommer att kunna fortsätta säljas i sportbutiker för motionärer.

Problemen med "fluorvalla"

Valla till längdskidor innehåller ofta höga halter av miljögifterna PFAS. PFAS är en är grupp på över 4 700 högfluorerade ämnen som är extremt svåra för naturen att bryta ned. I djurförsök har vissa PFAS-ämnen visat sig kunna ge allt i från leverskador och försämrat immunsystem till cancer och försämrad reproduktion.

I samband med idrottsevenemang har professionella vallare som andats in stora mängder ånga från vallningen drabbats av så kallad fluorfeber, med symtom som liknar allvarlig influensa. Hur man påverkas på lång sikt av att andas in PFAS är inte tillräckligt utrett, men man vet att professionella vallare löper högre risk att få skador på levern.

Den som däremot bara vallar sina skidor någon gång ibland löper förmodligen ingen större risk att få hälsoproblem. De stora problemen med PFAS är främst utsläppen i naturen. PFAS från valla släpps ut både under produktionen av vallan, vid slipning och vallning av skidorna och vid själva skidåkningen.

Miljövänligare skidvalla

Anledningen till att både glid- och fästvalla ofta innehåller PFAS är att ämnena ger bra glid och stöter bort smuts. Men som tur är finns det mer miljövänliga alternativ:

• Fråga efter PFAS-fri valla.
  • Välj bort vallor där det står fluor, högfluor, lågfluor eller liknande.
  • Köp istället så kallad fluorfri valla, till exempel hydrokarbon.
  • Välj en miljömärkt skidvalla.
  • Du kan också slipa skidorna med en stålsickel och slippa valla helt.

Har du redan skidvalla med PFAS hemma? Lämna in burken som farligt avfall på din närmsta miljöstation. Du hittar information om var din närmsta miljöstation finns på din kommuns hemsida.

Är det fluor i vallan?

Namnet fluorfri är egentligen lite missvisande. En fluorfri valla är fri från PFAS. Alla PFAS är framtagna av människan och består av flera fluor- och kolatomer bundna till varandra. Kol-fluor bindningen är väldigt stark, det är därför alla PFAS är så extremt svårnedbrytbara. Namnet ska alltså inte förväxlas med fluor i till exempel tandkräm.

Trevlig skidåkning!

Vill du veta mer om PFAS? Läs mer här!

Vill du också ha en giftfri vardag? Bli medlem!

Vi slåss mot miljögifterna omkring oss. Hjälp till för 24 kr /mån