Företagssamarbeten: Eurofins

Naturskyddsföreningen ingår pro bono samarbete med Eurofins fr. o.m. 2023 med fokus PFAS i mat. I januari 2023 infördes nya gränsvärden i EU om hur mycket PFAS som får finnas i den mat som säljs. Eftersom det inte finns någon grundlig svenska undersökning av livsmedel från Sverige blev vi glada när vi fick möjligheten att genom ett samarbete med Eurofins analysera PFAS i mat.

Naturskyddsföreningen har tillsammans med analysföretaget Eurofins undersökt halterna av de extremt svårnedbrytbara miljögifterna PFAS i fisk, rom, skaldjur och nöt- och griskött från Sverige. Halterna har sedan ställts i relation till EU:s hälsobaserade riktvärde, som på vetenskaplig grund anger hur mycket PFAS en människa högst kan få i sig totalt per vecka från mat, vatten och luft, utan att riskera sin hälsa. I exemplen har vi utgått från vad en person som väger 70 kg maximalt kan få i sig.

Mer om PFAS i livsmedel: PFAS i sommarmat

Eurofins anordnade även ett seminarium i Almedalen 2023 med fokus Pfas - vetenskap, kretslopp och framtid där Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén medverkade.

Om Eurofins

Eurofins är ett av världens största nätverk av laboratorier med fler än 62 000 anställda i 61 länder och mer än 900 laboratorier över hela världen. I Sverige utför de analyser på sina laboratorier i Lidköping, Jönköping, Uppsala, Kristianstad, Luleå och Linköping. Huvudkontoret ligger i Lidköping

Läs mer om Eurofins här.

Caroline Goetze, enhetschef företag
E-post: caroline.goetze@naturskyddsforeningen.se

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!