”För mig var det helt naturligt att stödja Naturskyddsföreningen”

Naturskyddsföreningen tar varje år emot stora gåvor från filantroper som brinner för att göra skillnad för människa, djur och natur. Med hjälp av filantroperna finansieras långsiktiga projekt som bidrar till positiv förändring på riktigt. En av dessa filantroper är Gunlög Sekunde – vars naturhjärta brinner extra starkt för de viktiga bina.

Gunlög Sekundes intresse för naturen väcktes redan under uppväxten på bondgården med kor och får i Vittinge utanför Uppsala. Med naturen runt hörnet fortsatte intresset att växa genom åren och hon har hela sitt liv tillbringat mycket tid ute i skogen. Det var just den stora kärleken till naturen som låg till grund för beslutet att finansiera en omfattande forskningsrapport om biskadliga bekämpningsmedel på bivänliga växter.

— Någonting ska man göra för naturen och då tänkte jag på Naturskyddsföreningen. Jag fick väldigt fin kontakt redan från början och det klaffade direkt när jag träffade en kvinna på Naturskyddsföreningen som jobbar med stora gåvor och filantropi, berättar Gunlög.

Ett värdefullt syfte

Det är inte bara i våra svenska skogar som Gunlög tillbringat en så stor del av sin tid, utan även på resor världen över. Det stora intresset för resande och att upptäcka olika kulturer ledde till att hon varje år lade undan pengar för att kunna åka ut och upptäcka världen. Men när sjukdom på ålderns höst begränsade möjligheterna att resa ville hon istället lägga pengarna på något annat värdefullt.

— För mig var det helt naturligt att stödja Naturskyddsföreningen. Jag är glad att jag har kunnat hjälpa till och att jag har gjort det rätta. Det är jag väldigt glad och stolt över. Det känns bra för mig att bli ihågkommen som möjliggörare och att gåvan verkligen gör skillnad för framtiden. Det känns stort, säger Gunlög.

Operation: Rädda bina

Rapporten som Gunlög finansierade visade att 53 av 54 växter som marknadsförts som bivänliga innehöll bekämpningsmedel. Bekämpningsmedel hittades i alla delar av växten och jorden. Dessutom innehöll mer än hälften av de bivänliga växterna bekämpningsmedel som faktiskt var skadliga för bin. I samband med att denna rapport släpptes, startade Naturskyddsföreningen sin årliga kampanj Operation: Rädda bina.

– Tack vare rapporten som Gunlög finansierade känner vi nu till att dessa växter som marknadsförs som bivänliga i själva verket är fulla av miljögifter som är farliga för bina, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Karin är oändligt tacksam för att det finns personer som Gunlög som gör det möjligt för Naturskyddsföreningen att ta fram vetenskapliga rapporter som blir viktigt underlag för vårt arbete med politiskt påverkningsarbete. Vi behöver stoppa farliga bekämpningsmedel! För att stoppa gifterna har Naturskyddsföreningen nu en namninsamling för att uppmana blomsterbranschen att ta sitt ansvar.

Vill du också ge en större gåva?

Varmt välkommen att höra av dig till oss för dialog om var din investering kan göra störst nytta och som matchar ditt naturhjärta.

Sofia Wigström
Nya filantroper / stora gåvor
Mejla mig

Marie-Louise Berzén
Stora gåvor & testamenten
Mejla mig

Bild på människor och kor.

Är du den vi söker?

Vi behöver dig som tar den akuta naturkrisen på allvar och har möjligheten att stödja vårt arbete med stora gåvor.

Filantropi och stora gåvor
Gillas av 2