Lär känna vår konferenciersduo!

Naturskyddsföreningens rikskonferens leds i år av Dona Hariri och Andreas Magnusson. De kommer att synas på Stora scenen i Moraparken 13–15 maj och guida dig genom dagarna. Här får du koll på vilka de är!

Naturskyddsföreningens rikskonferens 2022 är öppen för alla medlemmar. Under två dagar blickar vi framåt med fokus på föreningens kommande framtidsstrategi för åren 2024–2027. Till vår hjälp har vi två eminenta konferencierer, lär känna dem här:

Dona Hariri, konferencier rikskonferensen i Mora 2022.
Dona Hariri, konferencier på Naturskyddsföreningens rikskonferens i Mora 2022. Foto: Kajsa Göransson.

Dona Hariri är jurist, författare och moderator med stort engagemang för mänskliga rättigheter. Hon är känd för att göra juridiken tillgänglig och begriplig för fler i sann folkbildningsanda, bland annat genom sin bok Fatta lagen, som expert i TV4 Nyhetsmorgon och med sin öppna juridiska rådgivning på centralstationen i Stockholm och i Husby. Dona är en erfaren moderator och konferencier med tidigare uppdrag för bland annat Sida, We_Change, Forum Jämställdhet och Mänskliga Rättighetsdagarna. Hon fått många priser för sitt engagemang, däribland Årets Mångfaldsbragd, IM-priset och Zaida Cataláns pris för visat mod och människokärlek.

Andreas Magnusson, konferencier rikskonferensen i Mora 2022.
Andreas Magnusson, konferencier på rikskonferensen i Mora 2022. Foto: Anna Holm.

Andreas Magnusson är en 18-årig klimataktivist och föreläsare från Dalarna. Andreas är engagerad i Fridays for Future och är uppskattad som föreläsare om bland annat ungas engagemang för miljön. 2019 fick han Naturskyddsföreningen Dalarnas natur- och miljöpris Lyckosparken med motiveringenför ett smittande klimatengagemang på lokal, regional och nationell nivå. Med tal som ger rysningar kan Fridays for Future och Miljötinget skatta sig lyckliga att de har dig med.  Fortsätt din kamp – Dalarnas motsvarighet till Greta!” En och annan har också sett honom sjunga duett med kompisen Greta Tunberg inför 10 000 människor på Climate Live i Kungsträdgården hösten 2021.

Hallå där Andreas Magnusson!

Årets rikskonferens kommer att ha fokus på föreningens framtid. Vad ger dig hopp om framtiden?

– Människor ger mig hopp om framtiden. Människor som vågar kämpa, som vågar ifrågasätta och som oförtröttligt arbetar mot en framtid där alla kan trivas. Det ger mig massor med hopp om framtiden.

På konferensen kommer vi att diskutera en framtidsstrategi för perioden 2024–2027. Om du får drömma, vilka viktiga segrar för miljön har vi uppnått 2027?

– Jag hoppas att vi satt upp årliga bindande koldioxidbudgetar som vi också faktiskt håller oss till. Jag hoppas att vi har börjat skydda och restaurera biologisk mångfald och slutat exploatera land som varken bör exploateras eller får exploateras, exempelvis Sápmi. Jag hoppas att artutrotningen har vänt och att koltrasten fortfarande sjunger för oss. Jag hoppas att bina och humlorna fortfarande surrar och jag hoppas att vi människor lärt oss att leva med naturen, istället för av den.

Naturskyddsföreningen arbetar för att väcka kärlek till och respekt för naturen. Vi kallar det för naturkänsla. Vad är naturkänsla för dig?

– Naturkänsla för mig är när koltrasten väcker mig en tidig vårmorgon, eller när jag, barfota, smyger i morgondaggen på väg till utedasset. Det är vajande tallar i en skön sommarbris och en mysig picknick med vänner på en liten gräsplätt.

Du har berättat om att du som ung aktivist ibland mött ett motstånd, rent av hat från vuxna. Hur kan vuxna i miljörörelsen vara ett bättre stöd för att unga ska orka arbeta för en bättre framtid?

– Jag tror framförallt att fler vuxna måste våga finnas där. Våga stötta, våga fråga. Det är så viktigt, inte bara för unga i miljörörelsen, att vi finns för varandra och upprätthåller en gemenskap där alla känner sig välkomnade och trygga. Jag tror att det är på det viset en bäst tar sig igenom tuffa stunder eller perioder när en får mycket skit.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!