Låt dina värdepapper bli en gåva till naturen

Vet du om att du kan överlåta aktier, fonder och obligationer till vårt arbete för natur och miljö? När du väljer att överlåta värdepapper ökar gåvans värde med 43 procent eftersom varken du eller vi behöver betala någon vinstskatt.

Tidigare har många givare först sålt sina värdepapper för att sedan ge Naturskyddsföreningen kontanterna som en gåva. Men nu kan du öka gåvans värde genom att överlåta aktierna, obligationerna eller fonderna direkt till Naturskyddsföreningen som sedan realiserar gåvan, eftersom varken du som givare eller vi behöver betala någon vinstskatt.

Exempel: Dina 1000 kr som skulle ha blivit 700 kr efter skatt, blir 1000 kr till Naturskyddsföreningen, som är skattebefriad. Din gåva till oss ökar alltså med 43 procent och gör skillnad i vårt arbete för natur och miljö.

Gör så här:

• Du väljer vilka värdepapper du vill överlåta som gåva till Naturskyddsföreningen hos din bank-/kapitalförvaltare.
  • Din bank-/kapitalförvaltare får i uppdrag att överföra gåvan till Svenska Naturskyddsföreningens värdepappersdepå:
    Depåkontonummer Swedbank: 327327-973365
    Depåkontonummer Nordea: 1447 8789 800
  • Fyll i ett gåvobrev (öppnas som pdf) och skicka in till oss (du kan fylla i det tillsammans med din bank-/kapitalförvaltare). I gåvobrevet anger du vilka värdepapper du vill överlåta och att Naturskyddsföreningen är gåvomottagare.
  • Dessa uppgifter behöver anges när du fyller i gåvobrevet:
    Naturskyddsföreningen
    Organisationsnummer: 802002–4280
    Depåkontonummer

För att vi ska kunna bekräfta överföringen av värdepapperen och tacka för gåvan så kan du antingen fylla i dina kontaktuppgifter
i gåvobrevet eller mejla ditt depånummer till marie-louise.berzen@naturskyddsforeningen.se

Efter ägarbytet säljer vi värdepapperen enligt vår kapitalplaceringspolicy. Naturskyddsföreningen är skattebefriad och betalar inte någon kapitalvinstskatt. Så snart försäljning skett meddelar vi dig vilken summa din gåva inbringat. Din gåva gör stor skillnad och bidrar till att vi kan fortsätta arbeta för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Vill du veta mer om värdepapper och gåvobrev? Välkommen att ringa eller mejla Marie-Louise Berzén, ansvarig testamenten och stora gåvor:

Kontaktuppgifter:
E-post: marie-louise.berzen@naturskyddsforeningen.se