Liberalerna måste hålla linjen i klimatfrågan

Sverige går mot en ny regering. Vår analys av partiernas tidigare budget­motioner visar på tre områden där deras klimat- och miljöpolitik är särskilt oroande. Liberalerna skiljer ut sig i dessa frågor – nu ligger Sveriges rykte och internationella påverkanskraft i partiets händer, skriver Karin Lexén tillsammans med representanter för sju andra klimat- och miljöorganisationer.

Denna vecka pågår förhandlingar mellan de fyra partier som försöker hitta överenskommelser som ska ligga till grund för en ny regering under Moderaternas ledare Ulf Kristersson.

Vi är oroliga för att förhandlingarna kan resultera i en historisk nedmontering av den svenska klimat- och miljöpolitiken i ett läge när förstärkning är vad som krävs. Vi lever i en tid då politiken måste ta ansvar, inte ducka för problemen.

Vi har analyserat hur de fyra partierna vill bedriva klimat- och miljöpolitik under kommande mandatperiod genom att kartlägga deras förslag i budget­motionerna från förra hösten och i våras.

Granskningen visar att den nya regeringens budget riskerar att innehålla kraftiga nedskärningar inom flera viktiga budgetposter som starkt underminerar Sveriges miljöpolitik. Analysen visar också att det i viktiga frågor finns stora skillnader mellan partierna.

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Gillas av 1