Miljödepartementet läggs ner

Miljödepartementet har funnits sedan 1987. Det är slut med det nu. Efter 35 år i naturens tjänst läggs departementet ner av den nya M-KD-L-regeringen.

18 oktober 2022 presenterade statsminister Ulf Kristersson regeringsförklaringen och vilka som blir ministrar i den nya regeringen. Under presskonferensen meddelades att miljödepartementet läggs ner. Det är en tydlig och allvarlig signal om nedprioriteringen av miljöpolitiken.

Arbetet med att bland annat minska klimatutsläppen, skydda och bevara värdefull natur, stärka den biologiska mångfalden på land och i vatten hamnar nu under näringsdepartementet. Förhållandet borde vara det omvända. Vi har inget näringsliv på en död planet.

Nu behövs du mer än någonsin. Du som vill ge naturen en röst, som vill se en miljöpolitik som tar naturkrisen på allvar.

Ps. Är du redan medlem? Tack 💚 Du kan hjälpa oss att bli fler. Berätta gärna för en vän om oss och hur vi tillsammans kan göra skillnad!

Fakta miljödepartementet

Miljödepartementet arbetar med klimat- och miljöfrågor. Det handlar bland annat om att minska utsläppen av växthusgaser, skydda och bevara värdefull natur, stärka den biologiska mångfalden på land och i vatten samt att ställa om till en giftfri cirkulär ekonomi. Det omfattar också sådant som rör avfall, minskad plastanvändning, strålsäkerhet samt friluftsliv. Miljödepartementet samordnar även det nationella genomförandet av Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling.

Bli medlem i Sveriges största miljöorganisation

Var med i kampen för en friskare natur och starkare miljöpolitik och få den prisbelönta tidningen Sveriges Natur fem gånger om året.

Bli medlem idag
Gillas av 12