Miljövänliga veckan: Starta dagen med eko!
Välj ekologisk mjölk, yoghurt, ost och bröd och frukt till frukost. Svenska ekogårdar har mer mångfald, inga farliga kemikalier och ett schysstare liv för djuren. 2022 handlar kampanjveckan Miljövänliga veckan/Green Action Week om ekologisk mat.
Miljövänliga veckan har länge handlat om att uppmuntra konsumenter till miljöschyssta val i butiken och butiker till att få upp fler miljömärkta produkter på hyllorna. Bland annat har vi haft kampanjer för att välja schyssta bananer, fika ekologiskt och byta till eko. Vi har också arbetat med att öka utbudet av miljömärkta hygienprodukter på butikshyllorna genom kampanjen "Fräsch på riktigt". De senaste åren har vi inspirerat till återbruk och att ta vara på det vi har men inför 2022 flyttar vi tillbaka fokuset till ekologiskt och uppmanar till att byta till ekofrukost.
Byt till eko
Allt fler vill äta hållbar mat och att välja ekologiskt är det mest hållbara och pålitliga valet för miljön. Det gör det lätt att välja rätt!
Ofta är det vi miljökloka konsumenter som visar vägen. Vad vi lägger i varukorgen skickar viktiga signaler. Råkar just din butik släpa efter på ekofronten? Fråga efter mer. Igen och igen.
Man brukar säga att Sverige har en självförsörjningsgrad av livsmedel på runt 50 procent. Men om man räknar import av konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel som lantbruket är beroende av blir självförsörjningsgraden väldigt låg.
Undantaget är eko. Ekobönderna har tagit viktiga steg mot en motståndskraftig och självförsörjande matproduktion. Det blir särskilt tydligt på de gårdar som har en bra balans mellan djurantal och åkermark eftersom de då slipper köpa in foder.
Miljövänliga Veckan – alltid vecka 40
2022 och kommande år kommer Miljövänliga Veckan/Green Action Week ha tema ”Ekofrukost”. I år är kampanjveckan 1-9 oktober. Vi vill öka efterfrågan på eko och lägger störst fokus på mat från svenska ekogårdar, som mejeriprodukter och spannmålsprodukter.
Bjud på ekofrukost – och prata om eko
Ordna en ekofrukost och bjud in kollegorna på jobbet, grannar, vänner eller i föreningen. Här kan du gratis beställa ett kit med frågor och svar om eko, tips och affischer för marknadsföring.
Var med på upptakt inför Miljövänliga Veckan
Upptakterna är för medlemmar och är en heldag där du får mer fakta om ekologiskt jordbruk, inspiration till hur man kan ordna en Ekofrukost och andra aktiviteter och träffar likasinnade. Anmäl dig till respektive kontaktperson i inbjudan. Det ordnas dessutom två digitala, kortare upptakter.
Miljövänliga veckan – vår kampanj har givit eko
Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga veckan under vecka 40 sen 1990. Mellan 100 till 150 kretsar runt om i landet brukar ha någon aktivitet. Det kan handla om allt ifrån att sätta upp några affischer till att ta ledigt i två månader och driva kampanjen. Fler och fler aktörer utanför föreningen hakar på. Den stora aktiviteten runt om i landet påverkar!
Här är några exempel:
- Under kampanjen Fräsch på riktigt skrev 8 000 personer på för ett större utbud av miljömärkta skönhets- och hygienprodukter i butikerna. Över 1 000 personer provade på att göra egen deo, cerat och torrschampo i våra workshops.
- Efter kampanjen Byt till eko ökade ekoförsäljningen med 39 procent!
- Med temat Ekofika peppade vi bagerikedjorna att ta fram mjuka ekobröd. Fyra stora bagerier lyssnade och lanserade nya ekoprodukter till brödhyllan.
- Innan den första kampanjveckan om kaffe i mitten av 90-talet fanns ett enda ekologisk kaffe, i hälsokosten. Efter kampanjveckan fanns tio olika sorter. Efter första kampanjveckan för ekologiska bananer såldes lika mycket ekobananer på två veckor som man sålt på ett år innan.
- Innan vår kampanj om miljömärkt och ekologisk textil fanns handdukar och lakan av ekologisk bomull hos en butikskedja. Efter veckan fanns det på fyra. Så kampanjveckan påverkar och om du hjälper till blir vi ännu starkare.
Tillsammans gör vi världen grönare!