Nu ökar vi solenergin – 6 sätt att bidra

Solenergi är framtiden, inte bara för de som har egna tak att lägga solceller på – utan för alla. Så även om du inte själv kan eller vill investera i egna solceller så kan du vara med och påverka så att vi får mer solel i Sverige. Det finns många sätt att bidra, här har vi samlat några av tipsen.

1. Kolla in vår solguide

Vi har tagit fram en guide där vi sammanställer vilken information som behöver finnas för att kunna installera solceller. Den här guiden passar både den som har ett eget tak och den som vill inspirera någon annan att skaffa solceller.

2. Lämna in en motion

Om du bor i en bostadsrätt kan det vara en bra idé att lämna in en motion till styrelsen där du kräver att de ser över möjligheten att installera solceller. Som hjälp på traven har vi tagit fram en motion som du kan använda dig av och lämna in till styrelsen. Den hittar du här. Du kan givetvis använda dig av innehållet i motionen också för att påverka andra aktörer.

3. Skriv ett medborgarförslag

En del kommunala byggnader har tak som passar strålande att installera solceller på, även om ingen tänkt på att göra det. Kontakta gärna din kommun och föreslå att de hjälper till att bidra till mer solel i Sverige. Många kommuner är redan på bollen, och kanske kan du få just din kommun att anlägga ännu fler solceller? Ett sätt att försöka påverka sin kommun är att lämna in ett medborgarförslag. Det är ofta ett enkelt formulär på kommunens hemsida där man får berätta om sitt förslag och lämna sina kontaktuppgifter. Kolla upp om din kommun tar emot medborgarförslag. Om du vill ha inspiration till hur du ska skriva kan du kolla in vår solguide (se punkt ovan) eller den färdigskrivna motionen vi tagit fram.

4. Kontakta beslutsfattare angående solceller

Kanske finns det en skola, en butik eller ett företag nära dig med ett stort södervänt tak som ofta är soligt? Eller har till exempel din arbetsplats, skola eller hyresvärd många fastigheter med tak som skulle passa för solceller? Då kan du skicka ett mejl till din rektor, företagets ledning, kommunens politiker eller din hyresvärd och tipsa om att det kanske skulle vara lönsamt med solceller.

5. Investera tillsammans med andra

Vill du ha solceller men har inte takyta eller pengar för en egen anläggning just nu? Då kan du bygga solceller tillsammans med andra. I dag finns flera olika initiativ där du kan bidra genom att investera från en hundralapp till flera tusen kronor i solenergi.  ETC El  och Trine  är två exempel på aktörer som arbetar med just det här.

6.Välj el märkt med Bra Miljöval

Du kan också påverka utvecklingen genom ditt elabonnemang. Genom att välja förnybar energi från solen eller andra förnybara energislag tar du ställning. Vi på Naturskyddsföreningen märker förnybar el enligt våra egna hållbarhetskriterier.

klippor, glädje, hopp, havsklippor, blå himmel,

Ge en gåva till klimatet

Vi kan fortfarande bromsa klimatförändringarna! Bidra till arbetet för att skapa en tuffare klimatpolitik och för att visa vägen mot hållbar förnybar energi.

Ge en gåva
Bli först att gilla!