PFAS i svenskt smink!

Vi har hittat PFAS i flera sminkprodukter – trots att sminkbranschen själv påstår att de inte finns på den svenska marknaden. PFAS har kopplats till leverskador, påverkan av immunförsvaret och försämrade möjligheter att få barn.

Man som blir sminkad

Bli medlem i Naturskyddsföreningen och stöd kampen för natur och miljö. Tillsammans har vi kraft att förändra.

Sminkbranschens organisation KTF skriver på sin hemsida ”PFAS tillsätts inte kosmetiska produkter på den svenska marknaden”. Vi vet att det inte stämmer.

Vad vi har hittat

Tack vare en enkät där allmänheten har skickat in innehållsförteckningar på sina smink- och hygienprodukter, har vi kunnat undersöka innehållet i cirka 900 produkter på den svenska marknaden. När innehållsförteckningarna pekade på ett alarmerande ämne har vi gått till butikerna och kontrollerat om det stämmer.

Vi har hittat PFAS (högfluorerade ämnen) i raklödder, ansiktskräm, puder, foundation, primer, mascara, ögonpenna och ögonskugga hos flera populära märken på den svenska marknaden.

>Här finns vårt pressmeddelande

Vi har även testat 22 produkter där PFAS stod på innehållsförteckningen och hittat flera oredovisade PFAS-ämnen. Bland dessa hittades sju PFAS-ämnen som finns med på EU:s lista över särskilt farliga ämnen. Läs mer om det här!

Vad du kan göra

För att leta efter högfluorerade ämnen i din produkt, kolla på innehållsförteckningen. Om det står PTFE, polytef, perfluor… eller poly...fluor (där … står för något annat ämne, t ex ethyl) innehåller produkten högfluorerade ämnen och ska undvikas.

De ämnen som Naturskyddsföreningen hittade i smink heter bland annat Ammonium C6-16 Perfluoroalkylethyl Phosphate, Polyperfluoroethoxymethoxy difluoroethyl PEG phosphate, Polyperfluoromethylisopropyl ether, Perfluorononyl dimethicone, och Polytef (PTFE).

> Mejla sminkföretagen och be dem sluta med PFAS!

Du kan också hjälpa till genom att skicka in innehållsförteckningar till oss! Hittar du PFAS i någon av dina produkter, rapportera in det här!

Därför är det farligt

I djurförsök har PFAS orsakat leverskador, påverkat immunförsvaret och försämrat förmågan att få barn. De är även misstänkt cancerframkallande. PFAS bryts inte ner i naturen, så när produkterna används, produceras eller kastas når ämnena förr eller senare vattenmiljön, där de tas upp i kroppen av levande varelser, från plankton till isbjörnar.

De finns inte bara i sminkprodukter, utan också i väldigt många andra varor. Allt från allvädersjackor, möbeltyg, mattor, regnskydd och stekpannor till brandskum, rengöringsmedel och elektronik har visat sig innehålla högfluorerade ämnen.

Vi vill att sminkbranschen tar bort PFAS ur sina produkter, och vi uppmanar regeringen att gå före i EU och kräva ett förbud mot alla högfluorerade ämnen i konsumentprodukter.

> Lär dig mer om PFAS

> Gör dina egna produkter!

Bli medlem - För en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.