PFAS i smink och krämer

Vi har hittat PFAS i en mängd skönhetsprodukter. PFAS har i djurförsök kopplats till cancer, påverkan på immunförsvaret och levern och försämrade möjligheter att få barn. Ändå finns det i produkter som vi har direkt på huden.

Man som blir sminkad

Bli medlem i Naturskyddsföreningen och stöd kampen för natur och miljö. Tillsammans har vi kraft att förändra.

Tack vare en enkät där allmänheten har skickat in innehållsförteckningar på sina smink- och hygienprodukter, har vi kunnat undersöka innehållet i cirka 2 000 produkter på den svenska marknaden. När innehållsförteckningarna pekade på ett alarmerande ämne har vi gått till butikerna och kontrollerat om det stämmer.

I vårt ungdomsprojekt Surfejs har vi gått vidare och hårdgranskat produkter från en mängd olika märken. Resultatet är oroväckande.

Vi har hittat PFAS (högfluorerade ämnen) i raklödder, ansiktskrämer, ansiktsmasker, puder, foundations, hårolja, primers, mascaror, ögonpennor och ögonskuggor hos flera populära märken på den svenska marknaden.

Vi har även testat 22 produkter där PFAS stod på innehållsförteckningen och hittat flera oredovisade PFAS-ämnen. Bland dessa hittades sju PFAS-ämnen som finns med på EU:s lista över särskilt farliga ämnen. Läs mer om det här!

Sex sminkjättar lovar att sluta med PFAS

Vårt arbete har gett resultat! Sedan Naturskyddsföreningens ungdomsprojekt Surfejs sommaren 2017 drog igång en kampanj på Instagram för att få bort miljögifterna PFAS ur kosmetika, har sex stora företag lyssnat till uppmaningen och fattat beslut om att fasa ut ämnena. Bland annat har världens största kosmetikaproducent, L’Oréal lovat att fasa ut PFAS ur alla sina varumärken. Läs vårt pressmeddelande här!

Vad du kan göra

För att leta efter PFAS i din produkt, kolla på innehållsförteckningen. Om det står PTFE, polytef, eller ord som innehåller "perfluoro"… eller "polyfluoro" innehåller produkten högfluorerade ämnen och ska undvikas. Även Decafluoropentane och C9-15 (eller C8-18) fluoroalcohol är PFAS.

> Mejla sminkföretagen och be dem sluta med PFAS!

Du kan också hjälpa till genom att skicka in innehållsförteckningar till oss! Hittar du PFAS i någon av dina produkter, rapportera in det här!

Därför är det farligt

I djurförsök har vissa PFAS-ämnen påverkat immunförsvaret och levern och försämrat förmågan att få ungar. Vissa är även misstänkt cancerframkallande. Men de allra flesta PFAS-ämnen är fortfarande helt otestade. Vi vet helt enkelt inte hur de påverkar oss. Det vi vet är att PFAS inte bryts ner i naturen under överskådlig tid. När produkterna används, produceras eller kastas når ämnena förr eller senare vattenmiljön, där de tas upp i kroppen av levande varelser, från plankton till isbjörnar.

De finns inte bara i skönhetsprodukter, utan i väldigt många andra varor. Allt från allvädersjackor, möbeltyg, mattor, regnskydd, snabbmatsförpackningar och stekpannor till brandskum, rengöringsmedel och skidvalla har visat sig innehålla PFAS.

Vi vill att sminkbranschen tar bort PFAS ur sina produkter, och vi uppmanar regeringen att gå före i EU och kräva ett förbud mot alla högfluorerade ämnen i konsumentprodukter.

> Lär dig mer om PFAS

> Gör dina egna produkter!

Bli medlem - För en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.