Hjälp de vilda djuren i trädgården

Ta inte ner alla träd, skippa gräsklipparen och städa inte så noga. Gör din trädgård till en plats där du latar dig. Då får igelkottar, fladdermöss och flugsnappare en fristad – och du får en roligare och rikare trädgård.

I trädgården drar många en gräns mellan natur och odlad grön kultur. Det vill vi ändra på. Som tur är känner varken fåglar, maskar, fjärilar eller igelkottar någon respekt för sådana gränser. I Naturskyddsföreningen ställer vi oss på gränsöverskridarnas sida och uppmanar alla att släppa in vilda grannar på tomten. Låt trädgården bli en bit natur att njuta av med alla sinnen. På köpet fylls luften med kvitter, växterna får bär och frukt och en igelkott kan hitta skydd och vila.  Här är tre tips:

1. Städa inte så noga

Det första steget mot en roligare trädgård är att lämna en löv- och rishög eller kompost i ett hörn. På valborg brukar städivern i trädgårdarna utmynna i eldar – och livsfara för kottarna som sover djupt nere bland ris och löv. Stick inte vassa spadar eller grepar i riset. Flytta istället försiktigt och kolla igenom ris och skräp om det ska eldas.

2. Döda träd fulla av liv

Ta inte ner alla träd! Även döda gamla träd gör nytta. En liggande stam eller stora grenar kan bli sittplatser, inne i träet kan larver, skalbaggar och andra kryp få leva vidare. Igelkottar är allätare när det gäller småkryp.

Ett stående dött träd kan både bli spaljé åt klätterväxter som klematis eller kaprifol. Hål blir bon åt fåglar, ekorrar eller fladdermöss. Sätt gärna upp några extra holkar också. Flugsnappare och andra hålbyggare äter mängder med myggor och flugor.

3. Skippa gräsklipparen

Låt en del av gräsmattan bli en äng med vilda blommor! Många ängsblommor försvinner när färre djur betar i landskapet. Blommorna förser humlor och bin med nektar och pollen. Insekterna pollinerar i sin tur träd och buskar så det blir frukt och bär i trädgården. Om några nässlor också får överleva i ett hörn, blir de barnkammare åt flera olika sorters fjärilslarver, bland andra nässelfjäril och påfågelöga.

Så, hjälp till att ge våra vilda grannar, fristad och utrymme. Alla lata ägare och förvaltare av gröna ytor gör en insats genom att undvika att städa så noga i trädgården. Glöm inte en skål eller ett litet vattenbad. Och – spruta absolut inte miljögifter!

Bli medlem och stöd arbetet för natur och miljö

Vi behöver dig som vill ge naturen en röst och som vill se en miljöpolitik som tar naturkrisen på allvar. Varmt välkommen att bli medlem Sveriges största miljöorganisation. Tillsammans gör vi skillnad!

Naturskyddsföreningen arbetar för:

• att bromsa klimatförändringarna.
  • bevarande av biologisk mångfald.
  • friskare hav och vatten.
  • ett hållbart och ekologiskt jordbruk.
  • att minska miljögifterna i vår vardag.
  • ett hållbart skogsbruk och skyddande av värdefulla skogar.

Utöver ditt värdefulla stöd ger ett medlemskap dig vår medlemstidning Sveriges Natur, tillgång till gratis aktiviteter, rabatt på tågresor med SJ och mycket mer.

natur, solnedgång, landskap, insamling, bli medlem, marknad, sjöar, skymning, berg, skog, CTA

Stå upp för naturen

Vi behöver dig som vill ge naturen en röst och som vill se en miljöpolitik som tar naturkrisen på allvar. Tillsammans gör vi skillnad!

Gillas av 3