6 tips: Så blir du en grön bilist

Att bilen är ett av våra största miljöbovar är ingen nyhet. Men det finns sätt att vara en medveten bilist. Här är sex snabba tips.

1. Ställ bilen

Lämna bilen hemma så ofta du kan. Åk kollektivt, ta cykeln eller gå när du har möjlighet. Varannan bilresa är under fem kilometer, samtidigt är det de resorna som släpper ut mest koldioxid per kilometer. Här går det alltså att göra en stor insats för miljön!

2. Gå med i en bilpool

Poolbilar är ofta nya och miljöbra. Du betalar bara när du använder den och kan ofta välja storlek efter behov. Smidigt för dig och bra för miljön.

3. Åk tillsammans

Undvik att åka bil ensam om du vet att fler du känner ska samma väg. Fråga kollegor och vänner om ni ska samåka.

4. Kör sparsamt

Använd hög växel, kör mjukt och ha välpumpade däck så minskar du koldioxidutsläppen och spar bensinpengar.

5. Byt till "miljöbil"

Ingen bil är bra för miljön, men det finns de som är mindre dåliga. Byt till en bil som går på förnybara drivmedel så snart du har råd och möjlighet.

6. Tvätta bilen miljöokej

Att tvätta bilen för hand hemma måste väl vara bra? Nix, då åker miljöfarliga metaller och andra otrevligheter ner i dagvattenbrunnen och ut i våra vattendrag. Eller så hamnar de i dina hemodlade grönsaker via jorden. Kör istället till en miljöanpassad automattvätt istället. Eller tvätta med miljömärkta produkter i en Gör-det-själv-hall. På kemikaliesvepet.se finns miljöanpassade bilvårdsprodukter för dig som köper in till ett företag eller en kommun.

klippor, glädje, hopp, havsklippor, blå himmel,

Ge en gåva till klimatet

Vi kan fortfarande bromsa klimatförändringarna! Bidra till arbetet för att skapa en tuffare klimatpolitik och för att visa vägen mot hållbar förnybar energi.

Ge en gåva
Bli först att gilla!