Sätt ljuset på miljöförsvarare! – arrangera en manifestation den 10 december

Den 10 december är dagen för de mänskliga rättigheterna. Det uppmärksammar Naturskyddsföreningen genom att belysa situationen för de människor som försöker skydda miljö och natur. Vi behöver din hjälp att skapa opinion för ett starkare skydd för miljöförsvarare så att de inte behöver möta hot och våld. Hjälp till genom att arrangera en manifestation på din ort. Här följer en rad tips.

Planera manifestationen

1. Hitta två-tre andra personer som vill hjälpa till. Hitta också en lokal Naturskyddsförening som kan stå som arrangör för manifestationen.
  2. Välj tid och plats för manifestationen. Gärna när det blivit mörkt ute så att levande ljus syns ordentligt. Behövs polistillstånd? I dokumentlistan längst ned på denna sida hittar du tips om hur du går tillväga.
  3. Bjud in andra organisationer att stå bakom manifestationen. Se listan med länkar till olika organisationer nedan.
  4. Bjud eventuellt in två till fyra riksdagspolitiker att tala på manifestationen (de bör representera olika politiska ”block”). Mall på mejl att använda hittar du i dokumentlistan längst ned på denna sida.
  5. Marknadsför manifestationen. Se tips i dokumentlistan längst ned på denna sida!
  6. Skriv en insändare till lokalpress – ladda ner mall till insändare som finns i dokumentlistan längre ned på sidan.
  7. Planera vilket material ni vill ha på manifestationen. Digitala skyltar att skriva ut kommer att kunna laddas ned från vår webb. Ni får givetvis även göra egna skyltar.

Genomföra manifestationen

1. Förbered med gravljus eller en strålkastare som symboliskt sätter ljuset på miljöförsvarare.
  2. Ha några skyltar som talar om vad manifestationen gäller.
  3. Håll ett till tre tal – mall på ett tal kommer finnas att ladda ned från vår webb.
  4. Läs en dikt eller gör något ni i er grupp väljer. Manifestationerna kan se olika ut.
  5. Ta foton och dela på sociala medier och skicka till globaltnatverk@naturskyddsforeningen.se Märk med #light4defenders
  6. Ha eventuellt ett bord med lite material från er krets och novembernumret av Sveriges Natur som kommer innehålla artiklar om miljöförsvarare. Upp till åtta extranummer av tidningen kan du som representerar en krets beställa från natur@strd.se, uppge kretsens namn och hur många tidningar ni behöver.

Samarbeten – lista på organisationer

Chansen att nå ut till fler inför och under manifestationen ökar om den kan ske samarbete med flera andra. I år är 10 december en fredag så det kan vara fint att höra om det finns en lokal grupp från Fridays for Future. Hör också med andra föreningar som finns aktiva på din ort.

Här är exempel på organisationer ni kan kontakta.

Här hittar du praktiska tips och verktyg

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 1