Arrangera en manifestation för miljöförsvarare

Den förvärrade klimatkrisen och den ständigt ökande efterfrågan på naturresurser intensifierar trycket på miljön och de som försvarar den. Hjälp oss sätta ljus på hotet mot miljöförsvarare.

Enligt Global Witness senaste rapport dödades minst 177 miljöförsvarare förra året när de stod upp till skydd för naturen och sina rättigheter. Minst 1910 miljöförsvarare har mördats sen 2012. I allt högre grad används också icke-dödliga strategier som kriminalisering, trakasserier och digitala attacker för att tysta miljöförsvarare.

Naturskyddsföreningen vill uppmärksamma den viktiga roll som miljöförsvarare spelar för den biologiska mångfalden och en rättvis klimatomställning och samtidigt sätta ljuset på de hot miljöförsvarare utsätts för. Du kan hjälpa oss att sprida budskapet genom att anordna en manifestation på din ort under internationella dagen för mänskliga rättigheter den 10 december.

Här följer en rad tips:

Planera manifestationen

1. Hitta två-tre andra personer som vill hjälpa till. Hitta också en lokal Naturskyddsförening som kan stå som arrangör för manifestationen.
  2. Välj tid och plats för manifestationen. Gärna när det blivit mörkt ute så att levande ljus syns ordentligt. Behövs polistillstånd? I dokumentlistan längst ned på denna sida hittar du tips om hur du går tillväga.
  3. Bjud in andra organisationer att stå bakom manifestationen. Se listan med länkar till olika organisationer nedan.
  4. Marknadsför manifestationen. Se tips i dokumentlistan längst ned på denna sida!
  5. Skriv en insändare till lokalpress – mall till insändare kommer finnas i dokumentlistan längre ned på sidan.
  6. Planera vilket material ni vill ha på manifestationen. Digitala bilder som du kan klistra fast på en skylt finns att skriva ut, men ta gärna fram egna skyltar.

Genomföra manifestationen

1. Förbered med gravljus eller en strålkastare som symboliskt sätter ljuset på miljöförsvarare.
  2. Ha några skyltar som talar om vad manifestationen gäller.
  3. Håll tal – här finns en mall.
  4. Läs en dikt eller gör något ni i er grupp väljer. Manifestationerna kan se olika ut.
  5. Ta foton och dela på sociala medier och skicka till globaltnatverk@naturskyddsforeningen.se Märk med #light4defenders.
  6. Ha eventuellt ett bord med lite material från er krets och novembernumret av Sveriges Natur. Upp till åtta extranummer av tidningen kan du som representerar en krets beställa från natur@strd.se, uppge kretsens namn och hur många tidningar ni behöver.

Samarbeten – lista på organisationer

Chansen att nå ut till fler inför och under manifestationen ökar om den kan ske i samarbete med flera andra. Så kontakta gärna andra föreningar som är aktiva på din ort.

Här är exempel på organisationer ni kan kontakta.

Här hittar du praktiska tips och verktyg

Miljöförsvarare 2022 Herobild

Stå upp för miljöförsvarare!

Företags verksamhet ska inte orsaka miljöförstöring och brott mot mänskliga rättigheter.

Skriv under!
Gillas av 1