Utforska krypnamn tillsammans
Att öppna sin fantasi och titta på ett kryp för att fundera vad det skulle kunna heta. Detta innan man tar reda på vad det faktiskt heter. För att titta nära och för att upptäcka.
Syftet med övningen
Ett sätt att närma sig artkunskapen är att själv titta noga på en art för att förstå hur den ser ut och hur den fungerar – går, springer, hoppar etc. Detta gör troligen att kunskapen om arten fastnar bättre.
Så här genomför ni övningen
Hämta ett djur och lägg i en liten burk. Det passar bra att arbeta i grupper kring detta. Varje grupp kan ge sitt djur ett eget vetenskapligt namn. Namnet bestäms utifrån hur djuret ser ut eller rör sig - exempelvis ”Långbent Hoppis” om det är en spindel som ser ut att hoppa!
För lite äldre barn kan det vara roligt att beskriva sitt djur med tre ord – substantiv, adjektiv och verb och sedan göra en mening med dessa ord. Exempelvis ”Hårig åttfoting springer”.
I båda fallen kan man sedan ta reda på vad djuret heter i verkligheten. Släpp ut djuren där ni tog dem!
Material
- Liten eller större burk
Det här kan hända
Lägg helst inte olika djur i samma burk, detta för att inte tvinga olika arter att vara tillsammans på liten yta.
Källa/Liknande övning
”Småkrypsdikter” ur boken Att lära in svenska ute från Outdoor Teaching
Upplev naturen med Natursnokarna
Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans.