Miljövänliga Veckan 2017 – tema Fräsch på riktigt

Miljövänliga Veckan är höjdpunkten i Naturskyddsföreningens kampanj Fräsch på riktigt. Tidigare har våra kampanjer bidragit till en ökad efterfrågan på schyssta bananer och att många valt att byta till ekomat. 2016 och 2017 är åren då vi skapar uppmärksamhet kring grejerna vi har i badrumsskåpet.

Under Miljövänliga Veckan hjälps vi åt att sprida information och skapa debatt. Miljövänliga veckan 2017 pågår under perioden 30 september till 8 oktober. Budskapet är att det är fräscht på riktigt, för både hälsan och miljön, att välja miljömärkt tvål, duschkräm, schampo & balsam, hudkräm, rakprodukter med mera. Målet är att få fler att välja produkter som är schyssta för hälsan och miljön.

Kruxet är att utbudet av miljömärkt just nu är minst sagt skralt i svenska schampohyllor och bland tvålar och krämer. Därför behöver vi butikernas, apotekens och tillverkarnas hjälp med att utveckla flera miljömärkta produkter.

Hjälp oss att sprida ordet om miljömärkt

Privatpersoner, lärare och Naturskyddsföreningens medlemmar kan beställa material för Miljövänliga veckan, helt gratis genom att fylla i webbformuläret nedan.

> Beställ gratis foldrar och affischer här

Jag/vi vill också vara med i Tvålutmaningen!
I samband med Miljövänliga Veckan startar vi även Tvålutmaningen där vi utmanar Sverige att byta till tvål som är fräsch på riktigt!
När händerna tvättas med en miljömärkt tvål kan man vara säker på att ingredienserna är kollade och snälla mot både miljön och hälsan. Med Tvålutmaningen vill vi peppa företag och arbetsplatser att erbjuda sina kunder och anställda miljömärkt tvål.

> Beställ gratis material till Tvålutmaningen

Lokalkretsar och medlemmar i Handla Miljövänligt- och Kemikalienätverket kan också beställa affischer, skyltar och foldrar för Miljövänliga Veckan. Vi skickar dem hem till dig, helt gratis.

> Beställ material till Miljövänliga Veckan här

Du kan också följa oss på FacebookInstagram och Twitter och dela våra inlägg när kampanjen drar igång på riktigt. Här kommer vi även i år att använda hashtagen #fräschpåriktigt

Så här ser årets material ut:

> Affisch – Tvålutmaningen
> Affisch – Fräsch på riktigt
> Affisch – Hur ska jag veta

> Minifolder – sidan 1
> Minifolder – sidan 2

> Butiksskylt – Välj miljömärkt!
> Miniskylt till badrummet – här tvättar du händerna med miljömärkt tvål

Vill du göra mer?

Gå med i Handla Miljövänligt-nätverket eller Kemikalienätverket så får du kontakt med andra intresserade och uppdateringar om vad som händer genom vårt nyhetsbrev.

Miljövänliga Veckan, alltid vecka 40

Under veckan kommer våra medlemmar att synas och höras på gator och torg, i butiker och på bibliotek. Våra lokala kretsar och nätverken Handla Miljövänligt och Kemikalienätverket kommer att ordna ”do it yourself”-workshops, butiksdemonstrationer, utställningar, butiksundersökningar och annat kul.

Miljövänliga Veckan genom åren

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sen 1990. Cirka 150 lokala kretsar runt om i landet brukar ha någon aktivitet. Det kan handla om alltifrån att sätta upp några affischer till att ta ledigt i två månader och driva kampanjen. Fler och fler aktörer utanför föreningen hakar på. Den stora aktiviteten runt om i landet påverkar!

Här är några exempel:

• Efter kampanjen Byt till eko med Miljövänliga Veckan 2015 ökade ekoförsäljningen med 39 procent!
  • Inför Miljövänliga Veckan 2015 med tema Ekofika peppade vi bagerikedjorna att ta fram mjuka ekobröd. Fyra stora bagerier lyssnade och lanserade nya ekoprodukter till brödhyllan.
  • Innan den första kampanjveckan om kaffe i mitten av 90-talet fanns ett enda ekologisk kaffe, i hälsokosten. Efter kampanjveckan fanns tio olika sorter. Efter första kampanjveckan för ekologiska bananer såldes lika mycket ekobananer på två veckor som man sålt på ett år innan.
  • Innan vår kampanj om miljömärkt och ekologisk textil fanns handdukar och lakan av ekologisk bomull hos en butikskedja. Efter veckan fanns det på fyra.
Så kampanjveckan påverkar och om du hjälper till blir vi ännu starkare.

Tillsammans gör vi världen grönare!

Hjälp oss få bort giftiga ämnen från vår vardag!