Miljövänliga veckan

Under Miljövänliga veckan 2018-2020 fokuserar vi på att inspirera och uppmuntra varandra till att ta hand om våra saker, kläder och möbler för att minska konsumtionen av nya prylar. Det blir handfasta, konkreta tips på hur du kan fixa, laga, vårda och återbruka dina ägodelar under parollen Ta vara på det vi har.

Miljövänliga veckan har under de senaste åren handlat om att uppmuntra konsumenterna till miljöschyssta val i butiken och till att få fler miljömärkta produkter på hyllorna. Bland annat har vi haft kampanjer för att välja schyssta bananer, fika ekologiskt och byta till eko. De senaste åren har vi fokuserat på att öka utbudet av miljömärkta hygienprodukter på butikshyllorna genom kampanjen Fräsch på riktigt. Under de närmast åren blir det däremot något helt nytt...

Ta vara på det vi har

Kampanjen Ta vara på det vi har kommer att pågå mellan 2018 och 2020. Till att börja med fokuserar vi på inspiration och konkreta tips för att göra det lättare för oss alla att ta hand om våra ägodelar. Det handlar om att laga, göra om, återanvända, vårda och slänga mindre. Att Fixa grejen helt enkelt (sida kommer snart)! Vi söker nu konkreta tips i kategorierna möbler/heminredning, kläder/skor, elektronik och fritidsprylar. Dela med dig av dina bästa fixartips här!

Från 2019 kommer vi även att uppmuntra till mer delande av det vi äger eller vill få tillgång till.

Miljövänliga veckan, alltid vecka 40

Under Miljövänliga veckan och veckan som leder fram till den hjälps vi åt att sprida information och skapa debatt. I år pågår kampanjen mellan 28 september och 7 oktober. Under veckorna kommer våra medlemmar att synas och höras på gator, torg och på bibliotek. Våra lokala kretsar och nätverk kommer ordna repair-cafés, skapa fixa-kartor, anordna bytardagar, föreläsningar, utställningar och annat kul.

Sprid budskapet om att fixa grejerna

Hjälp till att sprida budskapet om Fixa grejen och Miljövänliga Veckan. Här kan du beställa affischer och foldrar.

Beställning för lokalkretsar. Ange vilken krets som beställer.

Beställning för privatpersoner och medlemmar.

Regionala upptakter

Vill du hjälpa till att påverka konsumenter under kampanjveckan? Kom och lär dig mer på regional upptakt!

För att vara med på upptakt ska man vara medlem i Naturskyddsföreningen. Här blir du enkelt medlem!

Planerade regionala upptakter (Klicka på ortsnamnet för mer information):

Miljövänliga veckan genom åren

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga veckan sen 1990. Cirka 130 kretsar runt om i landet brukar ha någon aktivitet. Det kan handla om allt ifrån att sätta upp några affischer till att ta ledigt i två månader och driva kampanjen. Fler och fler aktörer utanför föreningen hakar på. Den stora aktiviteten runt om i landet påverkar!

Här är några exempel:

• Under kampanjen Fräsch på riktigt skrev 8 000 personer på för ett större utbud av miljömärkta skönhets- och hygienprodukter i butikerna. Över 1000 personer provade på att göra egen deo, cerat och torrschampo i våra workshops.
  • Efter kampanjen Byt till eko ökade ekoförsäljningen med 39 procent!
  • Inför med temat Ekofika peppade vi bagerikedjorna att ta fram mjuka ekobröd. Fyra stora bagerier lyssnade och lanserade nya ekoprodukter till brödhyllan.
  • Innan den första kampanjveckan om kaffe i mitten av 90-talet fanns ett enda ekologisk kaffe, i hälsokosten. Efter kampanjveckan fanns tio olika sorter. Efter första kampanjveckan för ekologiska bananer såldes lika mycket ekobananer på två veckor som man sålt på ett år innan.
  • Innan vår kampanj om miljömärkt och ekologisk textil fanns handdukar och lakan av ekologisk bomull hos en butikskedja. Efter veckan fanns det på fyra.
Så kampanjveckan påverkar och om du hjälper till blir vi ännu starkare.

Tillsammans gör vi världen grönare!

Bli medlem – välj naturen

Inför valet 2018 påverkar vi politiker att prioritera miljöfrågorna. Bli medlem och stöd vårt arbete. Det är dags att välja naturen!