Miljövänliga Veckan

Miljövänliga Veckan handlar sedan ett par år om att inspirera och uppmuntra varandra till att ta hand om våra saker, kläder och möbler för att minska konsumtionen av nya prylar. Det blir handfasta, konkreta tips på hur du kan fixa, laga, vårda och återbruka dina ägodelar under parollen Ta vara på det vi har.

Miljövänliga Veckan har länge handlat om att uppmuntra konsumenterna till miljöschyssta val i butiken och till att få fler miljömärkta produkter på hyllorna. Bland annat har vi haft kampanjer för att välja schyssta bananer, fika ekologiskt och byta till eko. Vi har också fokuserat på att öka utbudet av miljömärkta hygienprodukter på butikshyllorna genom kampanjen Fräsch på riktigt. Men sedan 2018 har vi börjat något helt nytt...

Ta vara på det vi har

Med kampanjen "Ta vara på det vi har" som drog igång 2018 vill vi genom inspiration och konkreta tips göra det lättare för oss alla att ta hand om våra ägodelar. Det handlar om att laga, göra om, återanvända, vårda och slänga mindre. Att Fixa grejen helt enkelt!

Vi vill också sprida idéer om hur man enkelt kan dela saker i vardagen. Under Miljövänliga Veckan hösten 2020 kommer vi också peppa för att landets Återvinningscentraler ska göra det enklare att återbruka saker

Stora bytardagen ställs in i oktober

Coronapandemin ledde till att vi behövde ställa in Klädbytardagen 28 mars. Tyvärr kommer även hösten innebära restriktioner som gör det svårt att genomföra stora bytardagen som planerat. Nytt datum att boka in redan nu för nationella Klädbytardagen våren 2021 är lördag 17 april.

Miljövänliga Veckan, alltid vecka 40

Under Miljövänliga Veckan och veckan som leder fram till den hjälps vi åt att sprida information och skapa debatt. I år pågår kampanjen mellan 26 september och 4 oktober. Då kommer våra medlemmar att synas och höras på gator, torg och på bibliotek. Våra lokala kretsar och nätverk kommer skapa fixa-kartor, göra utställningar, opinionsbilda, ordna föreläsningar, informera människor på ÅVC och annat kul. Här ser du vad som är på gång i landet under Miljövänliga Veckan.

Beställ kampanjmaterial

Här kan alla – medlemmar, privatpersoner och företag mfl – beställa gratis material till Miljövänliga Veckan 2020.

Här kan Naturskyddsföreningens lokalkretsar beställa gratis material till Miljövänliga Veckan 2020

Här kan lärare utan kostnad beställa elevmaterial om Fixa grejen.

I materialbladet kan du titta på materialet.

Miljövänliga Veckan genom åren

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga veckan sen 1990. Cirka 130 kretsar runt om i landet brukar ha någon aktivitet. Det kan handla om allt ifrån att sätta upp några affischer till att ta ledigt i två månader och driva kampanjen. Fler och fler aktörer utanför föreningen hakar på. Den stora aktiviteten runt om i landet påverkar!

Här är några exempel:

• Under kampanjen Fräsch på riktigt skrev 8 000 personer på för ett större utbud av miljömärkta skönhets- och hygienprodukter i butikerna. Över 1000 personer provade på att göra egen deo, cerat och torrschampo i våra workshops.
  • Efter kampanjen Byt till eko ökade ekoförsäljningen med 39 procent!
  • Inför med temat Ekofika peppade vi bagerikedjorna att ta fram mjuka ekobröd. Fyra stora bagerier lyssnade och lanserade nya ekoprodukter till brödhyllan.
  • Innan den första kampanjveckan om kaffe i mitten av 90-talet fanns ett enda ekologisk kaffe, i hälsokosten. Efter kampanjveckan fanns tio olika sorter. Efter första kampanjveckan för ekologiska bananer såldes lika mycket ekobananer på två veckor som man sålt på ett år innan.
  • Innan vår kampanj om miljömärkt och ekologisk textil fanns handdukar och lakan av ekologisk bomull hos en butikskedja. Efter veckan fanns det på fyra. Så kampanjveckan påverkar och om du hjälper till blir vi ännu starkare.

Tillsammans gör vi världen grönare!

Gå med i Handla Miljövänligt-nätverket

Var med och påverka politiker, producenter och butiker!