Miljövänliga Veckan 2017 – tema Fräsch på riktigt

Miljövänliga Veckan är höjdpunkten i Naturskyddsföreningens kampanj Fräsch på riktigt. Tidigare har vi fixat fler schyssta bananer och fått människor att byta till ekomat. 2016 och 2017 är åren då vi skapar uppmärksamhet kring grejerna vi har i badrumsskåpet.

Under Miljövänliga Veckan hjälps vi åt att sprida information och skapa debatt. Miljövänliga veckan 2017 pågår under perioden 30 september till 8 oktober. Budskapet är att det är fräscht på riktigt, för både hälsan och miljön, att välja miljömärkt tvål, duschkräm, schampo & balsam, hudkräm, rakprodukter med mera. Målet är att få fler att välja produkter som är schyssta för hälsan och miljön.

Kruxet är att utbudet av miljömärkt just nu är minst sagt skralt i svenska schampohyllor, bland tvålar och krämer. Därför behöver vi butikerna, apoteken och tillverkarnas hjälp att utveckla flera miljömärkta produkter.

Inbjudan till upptakter inför Miljövänliga Veckan 2017

Alla som är intresserade av ämnet och vill engagera sig under Miljövänliga Veckan är välkomna på någon av våra kampanjupptakter.

Eskilstuna 19 augusti
Lund 19 augusti
Jönköping 26 augusti
Örebro 26 augusti
Stockholm 27 augusti
Söderhamn 27 augusti
Göteborg 2 september
Luleå 2 september
Umeå 3 september
Sundsvall 4 september
Linköping 9 september

Hjälp oss att sprida ordet om miljömärkt

Privatpersoner, lärare och Naturskyddsföreningens medlemmar kan beställa material för Miljövänliga veckan, helt gratis genom att fylla i webbformuläret nedan.

Lokalkretsar och medlemmar i Handla Miljövänligt- och Kemikalienätverket kan också beställa affischer, skyltar och foldrar för Miljövänliga Veckan Vi skickar dem hem till dig, helt gratis.

> Beställ material till Miljövänliga Veckan här

Du kan också följa oss på FacebookInstagram och Twitter och dela våra inlägg när kampanjen drar igång på riktigt. Här kommer vi även i år att använda hashtagen #fräschpåriktigt

Så här så materialet ut 2016:

>Affisch 1
>Affisch 2
>Minifolder

Faktablad, stickprovsundersökning om tillgången på miljömärkta hygienprodukter i butiker och apotek inför MIljövänliga Veckan 2016.

>Resultat stickprovsundersökning hygienprodukter 2016

Vill du göra mer?

Gå med i Handla Miljövänligt-nätverket eller Kemikalienätverket så får du kontakt med andra intresserade och uppdateringar om vad som händer genom vårt nyhetsbrev.

Miljövänliga Veckan, alltid vecka 40

Under veckan kommer våra medlemmar att synas och höras på gator och torg, i butiker och bibliotek. Våra lokala kretsar och nätverken Handla Miljövänligt och Kemikalienätverket kommer att ordna ”do it yourself”-workshops, butiksdemonstrationer, utställningar, butiksundersökningar och annat kul.

Miljövänliga Veckan genom åren

Naturskyddsföreningen har arrangerat Miljövänliga Veckan sen 1990. Cirka 150 och 170 lokala kretsar runt om i landet brukar ha någon aktivitet. Alltifrån att sätta upp några affischer till att ta ledigt i två månader och driva kampanjen. Fler och fler aktörer utanför föreningen hakar på. Den stora aktiviteten runt om i landet påverkar.

Här är några exempel:

• Efter kampanjen Byt till eko med Miljövänliga Veckan 2015 ökade ekoförsäljningen med 39%!
  • Inför Miljövänliga Veckan 2015 med tema Ekofika peppade vi bagerikedjorna att ta fram mjuka ekobröd. Fyra stora bagerier lyssnade och lanserade nya ekoprodukter till brödhyllan.
  • Innan den första kampanjveckan om kaffe i mitten av 90-talet fanns ett ekologisk kaffe, i hälsokosten. Efter kampanjveckan fanns 10 olika sorter. Efter första kampanjveckan för ekologiska bananer såldes lika mycket ekobananer på två veckor som man sålt på ett år innan.
  • Innan vår kampanj om miljömärkt och ekologisk textil fanns handdukar och lakan av ekologisk bomull hos en butikskedja. Efter veckan fanns det på fyra.
- Så kampanjveckan påverkar och om du hjälper till blir vi ännu starkare.

Tillsammans gör vi världen grönare!

Hjälp oss få bort giftiga ämnen från vår vardag!