Ta med barnen ut i naturen – Natursnokarnas tips på aktiviteter

Barn älskar naturen. Det gör vuxna också. Så det så! Vi måste ta hand om naturen och för att göra det måste vi lära känna den. Barn som är vana vid att röra sig i naturen blir mer benägna att ta hand om den. Dessutom finns studier som visar på att barn som vistas i naturen både blir smartare, får mer utvecklad motorik och större empati för naturen.

Ofta finns äventyret precis där vi står och går. Stanna upp och sätt er ned en stund. Se till att komma riktigt nära.

I den här skogen finns alla världens djur, vilket vill du vara – bofink, krokodil eller varför inte en vitryggig hackspett??

I alla människor, stora som små, bor det en konstnär och i naturen finns oändliga resurser att skapa stor konst av.

Familjetips: Den stora skräpjakten

Inget skräp hör hemma i naturen. Samla skräp och gör något roligt med det innan ni åker till återvinningsstationen.

Vad är det med barn och kojor egentligen? Ingen vet, men byggas de ska dem. Här kommer en riktig barnfavorit!

Här ska vi samla in småkryp. Vi måste vara snälla och varsamma. Innan de släpps tillbaka studerar vi dem och arrangerar ett småkrypsrace.

Myror samarbetar i snillrika konstellationer till synes på måfå. Men studera myrorna och upptäck att varje myra har en roll att spela i stackens maskineri.

Klassikern bingo i naturtappning är en given succé. Jobba tillsammans i en eller flera grupper och låt barnen utforska och kryssa.

Det finns nog inget lika spännande som att hitta en flaskpost. Ännu mer rafflande blir det när flaskposten innehåller en skattkarta.

Det råder akut bostadsbrist för vilda bin. Det behövs bostäder både i markplan och med utsikt – det vill säga både på marken och i träden.

Besök en ny och fantastisk värld – under ytan. Här finns massor med spännande att upptäcka för vetgiriga barn. Och vuxna.

Att rita en egen karta över "ert" område och hitta på namn på platser som ni sedan återvänder till är ett bra sätt att engagera barn ute i naturen eller parken.

Att bara sitta och uppleva kan vara en utmaning i sig. Upplev det som händer i naturen samtidigt som du upplever vad som händer i dig själv.

Fixa ett kalas för alla gosedjuren. Mitt i skogen, på ängen, vid stranden eller kanske på en liten ö.

Visst kan du köpa kolkritor men för att göra helt egna kolkritor behöver du bara en gammal plåtburk full med pinnar och en eld.

Omfamna regnet! Att dansa i regnet är en befriande upplevelse som du sannolikt sent kommer att glömma.