Vi är Natursnokarna!

Hitta en groda, följ ett rävspår eller baka pinnbröd över öppen eld – häng med Natursnokarna! Vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans.

Häng med och upplev naturen tillsammans med oss! Vi gör utflykter och lär oss om naturen genom att leka, upptäcka och undersöka.

Natursnokarna är en del av Naturskyddsföreningens lokala kretsars verksamhet och finns över hela Sverige.

För barn 3-10 år och deras vuxna

Att vara med i Natursnokarna är ett socialt och roligt sätt att se till att verkligen komma ut i naturen.

Alla barn mellan 3-10 år som har med sig en vuxen som helst är medlem i Naturskyddsföreningen är välkomna. Det kan vara pappa, mormor, farbror, gudmor eller en vuxen kompis.

Natursnokarna och Fältbiologerna

Fältbiologerna är Naturskyddsföreningens fristående ungdomsorganisation. Fältbiologerna och Natursnokarna delar samma vision om ett kretslopp. Tanken är att Fältbiologerna tar vid där Natursnokarna tar slut. I åldern 3–10 år är du natursnok, mellan 6–12 år minifältis och sedan blir du fältbiolog tills du fyller 26 år. Som vuxen kan du sedan bli natursnoksledare.

Kretslopp för Natursnokar och Minifältisar

uuCINX8HzhQ poster image

Upptäckarlust, naturkänsla och enkelhet!

Att Natursnoka är enkelt. Ingen dyr utrustning eller långa bilresor är nödvändiga. Vi snokar i närområdet/närnaturen, oftast med enkla verktyg av återvunnet material. En liten plastburk är perfekt att samla smådjur i.

Med lite fika i ryggsäcken, kläder efter väder och någon du tycker om vid handen är du redo att snoka – precis som du är.

Se om vi finns på din ort

Alla Naturskyddsföreningens medlemmar kan starta Natursnoksgrupp!

Vill du snoka men saknar grupp på orten? Då kan du starta en egen grupp!
Att leda en Natursnoksgrupp är ett socialt, roligt och konkret sätt att engagera sig och göra skillnad. Du behöver inte vara biolog eller expert. Nyfikenhet och vilja att upptäcka naturen ihop med barn och deras vuxna – det är allt du behöver för att sätta igång. Resten lär du dig längs vägen.

Vi rekommenderar alla ledare att gå våra utbildningar.

Kontakta oss på natursnokarna@naturskyddsforeningen.se
om du vill veta mer!

Så här kan ett år se ut:

Vår: Gör skogs-parkour över stock och sten, kolla in knopparna eller spela vårbingo.
Sommar: Gör artbingo och ta Naturfalken, håva smådjur i vatten och undersök vad som finns i buketten.
Höst: Anlägg en snoktårta där snokar med flera kan föda upp sina ungar, ordna kvällsträff med fladdermusspaning och brasa som följs av reflex-tipsrunda med ficklampa eller gör en gosedjurs-koja.
Vinter: Lär om fåglar som flyttar eller stannar och sätt upp en fröautomat eller häng upp gotter och gör en "djurgran".

Natursnokarna i siffror 2022

• 54 natursnoksgrupper.
  • 95 ledare
  • 188 träffar
  • 7 vuxna per träff
  • 8 barn per träff
  • 2 ledare per grupp
  • 6 träffar per grupp och år
  • 363 medlemmar i Facebookgruppen Natursnokarna ledare
  • 2 835 aktivitetstillfällen totalt*

* Aktivitetstillfällen beskriver det totala antalet grupper x deltagare x tillfälle.