Förnya garderoben miljövänligt på klädbytardagen

Ett av de mest miljösmarta sätten att förnya sin garderob är att byta kläder med andra. Nästa klädbytardag blir lördag 27 april 2024.

Vi i den rika delen av världen shoppar alldeles för mycket. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på köp-och-släng-trenden. En klädbytardag är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

I vår handledning finns massor av tips på hur du kan göra.

Är ni en arbetsplats, ett kompisgäng eller skola/klass som vill byta kläder? Gör det under en dag som passar er.

Så här går det till på ett klädbyte

• Du tar med dig fem eller tio fina och fräscha plagg (antalet plagg kan variera lokalt).
  • För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.
  • Det är helt gratis.
  • På en del platser ska du lämna in dina plagg innan själva klädbytardagen. Vad som gäller kommer att stå i den lokala informationen.
  • Plagg som ingen väljer skänks till en lokal second hand-butik. Du får inte tillbaka kläderna.

Så här gör du om du vill arrangera en klädbytardag:

1. Bestäm dig vem du vill arrangera klädbytet med. En kollega, en kompis, din skolklass, kommunen, din krets (Naturskyddsföreningens lokalavdelning) eller kanske på egen hand?

3. Nu är det bara att kicka igång! Boka lokal, planera marknadsföring, fixa bord och galgar.

4. Beställ material till Klädbytardagen 2024 här. I år finns nya affischer på svenska och engelska.

5. Visa gärna filmen "Ett miljösmart klädval", av Stefan Westerling och Daniel Stor från högskolan Dalarna.

Registrera din klädbytardag

Sveriges största klädbytardag = Nordic Swap Day

Vi har arrangerat klädbytardagen sedan 2010 och den har har vuxit i omfattning. Därför kallar vi dagen Sveriges största klädbytardag. Sedan några år är det ett nordiskt evenemang. I Danmark är det initiativet Byttemarked som står bakom arrangemangen och i Norge är det norska Naturvernforbundet som står bakom Klädbytardagen.

10 000 personer bytte kläder

Under 2023 ordnades 115 klädbytardagar där Naturskyddsföreningen var medarrangör eller initiativtagare.
10 000 personer var med och bytte kläder. 40 000 plagg fick nya ägare vid klädbytardagarna. Det motsvarade en besparing i naturresurser (förutsatt att plaggen ersatte nytillverkade) på:

• 50 500 m3 vatten
  • 26 ton kemikalier
  • 240 ton koldioxid

”Att se någon bli glad över att hitta just min gamla tröja.”

”Miljön skonas, det är trevligt och jag får nya kläder.”

”Det som är skräp för någon kan vara värdefullt för någon annan.”

Kommentarer från tidigare besökare.

Se filmen: Så anordnar du en klädbytardag på jobbet

klädbyte, YouTube, YouTube cover, startbild, film

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Gillas av 12