Sveriges största klädbytardag

Lördagen den 14 april 2018 är det dags för Sveriges största klädbytardag. Förra året genomfördes klädbytardagar på 124 platser runt om i landet. Nu siktar vi på nya hållbara rekord. Vi vill att 2018 blir det år det sker flest klädbyten någonsin i Sverige. Var med och anordna en klädbytardag du också! Det är lätt, kul och bra för miljön på en och samma gång.

Klädbytardagar är både miljösmart och kul.

Foto:

Amanda Nilsson
Artikel

Vi i den rika delen av världen shoppar alldeles för mycket. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på slit-och-släng-trenden. En klädbytardag är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Så här går det till på ett klädbyte

• Du tar med dig fem eller tio fina och fräscha plagg (antalet plagg kan variera lokalt).

• För varje plagg får du en biljett som du kan byta mot ett nytt plagg.

• Det är helt gratis.

• På en del platser ska du lämna in dina plagg innan själva klädbytardagen. Exakt vad som gäller kommer att stå i den lokala informationen.

• Plagg som ingen väljer skänks till en lokal second hand-butik. Du får inte tillbaka kläderna.

Här finns din närmsta klädbytardag

På den här sidan ser du var klädbytardagarna anordnas i Sverige. Här kan du enkelt hitta platsen du ska byta kläder på!

Klädbytardagen = Nordic Swap Day

Klädbytardagen har blivit ett nordisk event. I Danmark är det initiativet Byttemarked som står bakom arrangemangen och i Norge är det Norska Naturvernforbundet som har klädbytardagen som en del i sin kampanj > Ta vare på det du har.

Så här gör du om du vill arrangera ett klädbyte

1. Bestäm dig vem du vill arrangera klädbytet med. En kompis, din skolklass, kommunen, din krets (Naturskyddsföreningens lokalavdelning) eller kanske på egen hand?

2. Släng iväg ett mejl till kladbytardagen@naturskyddsforeningen.se och berätta var du vill ordna ditt klädbyte. Du kan också ringa Jessica Andréason, 0739-44 99 10 om du har frågor.

3. Nu är det bara att kicka igång! Boka lokal, planera marknadsföring, fixa bord och galgar.

Här hittar du våra bästa tips för att arrangera ett lyckat klädbyte.

4. Beställ gratis affischer, flyers och klädbrickor och annat material.

Affisch 2018.

Här finns en översikt över årets material.

Här kan du enkelt beställa det du vill ha.

5. Visa gärna filmen "Ett miljösmart klädval", av Stefan Westerling och Daniel Stor från högskolan Dalarna.

Siffror från klädbytardagen 2017

Inom ramen för Nordic Swap Day arrangerades ca 225 klädbyten i Norge, Danmark och Sverige.

Bara i Sverige fick 40 500 plagg nya ägare. Förutsatt att de bytta plaggen ersatte inköp av nya plagg bidrog alla klädbytare med en enorm resursbesparing, nämligen: 30 ton kemikalier, 280 ton koldioxid och 40 000 kubikmeter vatten.

Kommentarer från tidigare besökare

”Att se någon bli glad över att hitta just min gamla tröja.”

”Miljön skonas, det är trevligt och jag får nya kläder.”

”Det som är skräp för någon kan vara värdefullt för någon annan.”

#klädbytardagen

Bli medlem - För en bättre värld

Var med och verka för en stark global miljörörelse.